Филомена
Да повярваш в спасението е най-силната религия.
Драма
По книгата на Мартин Сиксмит - "Изгубеното дете на Филомена Лий"
Режисьор: Стивън Фриърс
В ролите: Джуди Денч, Стийв Кугън, Мишел Феърли, Барбара Джефорд, Меър Уинингъм и др.
ФАБУЛА
Бивш журналист приема да се върне към стария занаят, като опише историята на майка, лишена от своето дете преди 50 години. Тя още го търси и журналистът започва разследване, което води не само към изгубения син, но и в завоите на вярата...
ФИЛМЪТ
Има три опорни точки във филмите на режисьора Стивън Фриърс: сигурен сценарен източник - роман или действителна история, силен женски образ и властна сграда - Версай в "Опасни връзки", Бъкингамският дворец за "Кралицата" и... Белият дом или Манастирът "Роскрий" за "Филомена".
"Диаболично" е ключовата дума във филма "Филомена". Сюжетът преплита римокатолическо изобличение на преобладаващо протестантска територия, пренесено от ирландката Джуди Денч в партньорство с полуирландеца Стийв Кугън - съавтор на сценария и актьор в главна роля.
"Филомена" няма религиозен тон", пишат рецензентите, но къде тогава е грехът в историята за случаен младежки секс и тайна търговия с деца без участието на църквата.
Режисьорът на силните женски образи Стивън Фриърс подвеждащо разкрива страдаща, но малодушна еснафка, загрижена сякаш повече за религиозното си опрощение и евтините самолетни билети. В ролята е Джуди Денч. Тя е силната "М" в сагата "Бонд" , силна е в болестта на съзнанието с писателката Мърдок в "Айрис". Силна е и с различния грях в "Записки по един скандал". "Филомена" обаче има друга сила, извън религията, изведена с примирен финал към Белия дом, където преживяната болка трябва да се възприеме в относителен план като "печеливша". Душата е спасена, остава да страда Духът. Равносметката в религиозния тон на сюжета е, че бивш и действащ католик си разменят здравословни дози атеизъм във вярата. А според майсторите в психоанализата "най-верният християнин е този, който се съмнява"...
СЮЖЕТ
Ирландия, 1952г. Младата Филомена Лий забременява "незаконно". Отхвърлена от семейството си, тя е изпратена в Манастира "Роскрий". След раждането, за отплата към грижите на монахините, Филомена, както и другите млади майки, работи в пералнята, без право да вижда детето си, освен за един час на ден.
3-годишен, нейният син Антъни е отведен заедно с едно момиче, за да бъдат осиновени от американски католици. Такава е била съдбата на всички новородени деца без брак в приемната католическа обител. Истината продължава с тайния факт, че децата са били продавани.
През всичките изминали години Филомена се е опитвала да открие сина си. Сега историята й звучи "интригуващо" за невежите читатели на жълти новини, но "Диаболично" е подходящото заглавие за материала на Мартин Сиксмит - бивш кореспондент на БиБиСи в Москва, впоследствие политически съветник без работа. Сега той е заинтригуван, но скептично реагира на молбата на млада ирландка, чиято майка има какво да разкаже. Разказът й ги събира в пътуване, което ще промени последните вярвания на почти всички...
Златна Романова
*Цялата действителна история е описана в книгата на Мартин Сиксмийт - "Изгубеното дете на Филомена Лий", издадена през 2009 година.
"Искам просто да Ви разкажа за моя син. Той ми беше отнет. Аз го търсих през целия си живот - 50 години".
"Интересна човешка история" е евфемизъм на истории за слаби, невежи и уязвими хора, запълващи колонките във вестниците, четени от уязвими, слаби и невежи хора. Не и такива като теб"
"Някои хора не могат да се справят с миналото, не и ти".
"Не е ли забавно? Всички тези късчета хартия, предназначени да ти помогнат да го откриеш, са били унищожени, но представи си, едно от тях е било грижливо запазено. Бог и неговото безгранично целомъдрие са решили да го спасят от пламъците. И то, точно това, в което си дала съгласието си ..."
"Не вярвам в Бог и мисля, че Той го знае".
"Вие сте журналист".
"Да. Бях".
"Той е римокатолик".
"Да. Бях".
"Срещнах го в "Белия дом".
"Той никога нямаше да има това, ако беше останал с мен".
НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ
Номинации "Оскар" за Филм на годината, главна роля на Джуди Денч, адаптиран сценарий на Стийв Кугън и Джеф Поуп (2014)
Номинации "Златен глобус" за най-добра драма, главна роля на Джуди Денч, адаптиран сценарий на Стийв Кугън и Джеф Поуп (2014)
Награда от БАФТА за адаптиран сценарий на Стийв Кугън и Джеф Поуп и номинации за филм, главна роля на Джуди Денч и за наградата "Аликзандър Корда" (2014)
"Британски филм на годината" и "Британска актриса на годината" за Джуди Денч от Лондонския кръг на филмовите критици (2014)
Награди за най-добра международна продукция, най-добра чуждестранна актриса на Джуди Денч и дизайн на костюми на Консолата Бойл от Ирландските кино и телевизионни награди в Дъблин (2014)
Награда "Давид" за най-добър европейски филм от Италианските филмови награди "Давид ди Донатело" (2014)
Малък "Златен лъв" за режисьора Стивън Фриърс от Филмовия фестивал във Венеция (2013)
Номинации и награди за сценарий и главна роля на Джуди Денч от критиката в Бостън, Чикаго, Португалия, Далас-форт, Денвър, Дъблин, Флорида, Джорджия, Хюстън, Ню Йорк, Сан Франциско, Сент Луис, Вашингтон (2013-14)
Награда "Филмов композитор на годината" за Александър Деспла от Световните награди за саундтрак в Гент, Белгия (2014)
Наградите на публиката за филма на Стивън Фриърс от Филмовите фестивали в Торонто, Вирджиния и Хемптън (2013)
Награда за най-добра маркетингова кампания и номинация за сценарен диалог на Стийв Кугън от Филмовите награди на в."Гардиън" (2014)
Награда за най-добра актриса в драма на Джуди Денч и номинация "Златна перла" за филма на Стивън Фриърс от Филмовия фестивал в Абу Даби (2013)