Иисус от Назарет

Бог призовава не с "обичайте ме", а с "обичайте се". "Обичай своя Бог" не е по-велико от "обичай ближния си". Вярвай, за да ти повярват... Както самата Библия, така и епосът на Дзефирели, често цитиран през годините, е общопознат в...

Иисус от Назарет
За продукцията

Бог призовава не с "обичайте ме", а с "обичайте се".

"Обичай своя Бог" не е по-велико от "обичай ближния си".

Вярвай, за да ти повярват...

Както самата Библия, така и епосът на Дзефирели, често цитиран през годините, е общопознат в отделни пасажи, но не и в цялата си същност. Прегледан в цялата си дължина, "Иисус от Назарет" дори и да не е най-доброто, сътворено за живота на Божия син, остава стандартът, по който другите се оценяват. "Евангелието на Матея" на Пиетро Паоло Пазолини и "Страстите Христови" на Мел Гибсън може и да не отстъпват, но никой не предлага толкова пространна, детайлна и завършена интерпретация на библейската история.

Франко Дзефирели режисира религиозен шедьовър с любов, избягва политиката и се опира на най-чистите разкази за живота на Иисус от четирите евангелия. Това е неговата сила,  докато камерата записва божиите чудеса без коментар и оставя обяснението във въображението на съзерцаващия....

Най-опасната роля във филма е тази на Юда, оправдан за предателството си с невинна наивност, без изобщо да се говори за пари или сребърници, докато Иисус вече е заловен. Не достига времето за разпятието за сметка на предисторията от раждането му...Дзефирели не описва човека Иисус, а иконата в традицонната християнска представа, чийто проповеди за надежда към човечеството, което обича са от дистанцията на божествения образ, изолиран от света, за спасяването на чиято душа е мисията му.

За всеки вкус наблюденията са различни, но нито преди, нито след "Иисус от Назарет" съществува филм за Месията като този - заснет съвършено с всяка сцена, подвластна на значение в изображението. Камерата на Армандо Нануци рисува картината на свещените земи с линеен монтажен ритъм и в хармония с музиката на Морис Жар.

Звездният актьорски състав се колебае между Дъстин Хофман и Ал Пачино за ролята на Иисус, между  Робърт Пауъл и Питър О'Тул за ролята на Юда.

Поканена за ролята на Дева Мария, Мария Шнайдер отказва и впоследствие съжалява.

Филмът е забранен в Египет, след като религиозни лидери оспорват съдържанието...

Историята следва живота на Христос с благословеното му раждане от Дева Мария до възкресението на Божия син. От самото начало Иисус не е приет от сънародниците си. Пътят му е съвършено различен от равните нему по това време. Въпреки че изповядва тяхната вяра, появата му внася духовност в безжизнените закони на Моисей и това създава врагове на младия Месия, защото клати властта, особено във връзката между евреи и римски сюзерени.

4-сериен игрален филм.

Драма.

Италия, Великобритания, 1977г., 100 мин.

Режисьор Франко Дзефирели

В ролите: Робърт Пауъл, Лорънс Оливие, Питър Устинов, Йън Холм, Ан Банкрофт, Оливия Хъси,  Майкъл Йорк, Кристофър Плъмър, Джеймс Мейсън, Род Стайгър, Клудия Кардинале, Ърнест Боргнайн, Джеймс Фарентино идр.

6 номинации от БАФТА за: най-добър актьор на Робърт Пауъл, операторска работа на Армандо Нануци, монтаж на Реджиналд Милс, костюми на Марсeл Ескофиер и Енрико Сабатини, звук на Саймън Кей и Джери Хъмфрис и режисура на Франко Дзефирели /1978/;

3 награди "Сребърна лента" за: операторска работа на Армандо Нануци, сценография и дизайн на костюми на Лучия Мирисола от Италианския национален синдикат на филмовите журналисти /1978/;

2 номинации "ЕММИ-праймайм" за: изключително постижение на продуцентски екип и поддържаща роля в драма на Джеймс Фарентино /1978/

Римската империя по времето на Тиберий. В Галилея времената са трудни. Римските данъци са тежки. Омразните юдейски бирници, възприемани от хората като предатели, ограбват населението. Бунтове и разбойнически банди правят положението още по-несигурно.

Юдейският цар Ирод Антипа е бледа сянка на баща си Ирод Велики. Истинската власт е в ръцете на първосвещеника. За да заздрави позицията си, той противопоставя юдеите на римляните с религиозен плам. Най-опасният му противник е  новият римски управител на провинцията Пилат Понтийски. В тези размирни времена се появява човек, който твърди, че е Божи син и че е Месията, когото юдеите очакват. Той започва да проповядва неща, които не са по вкуса на юдейските свещеници. Те се опитват да го унищожат от мига на раждането му...

Пилат Понтийски: "Осъзнаваш ли, че притежавам силата да те освободя или да бъдеш разпънат на кръст?"

Иисус Христос: "Ти не би имал тази власт над мен, ако не ти е била дадена отгоре?"

Йосиф от Ариматея: "Слушай, Израел, ти ще обичаш Господа, твоя Бог с цялото си сърце, с цялата си душа и с цялата си сила. Това е най-вeликата заповед."

Иисус Христос: "Добре казано. Не си далече от Царството божие, Йосиф от Ариматея. Но има друга заповед, не по-малко велика: обичай ближния като себе си".

Ирод Антипа: "Йоан, ако те освободя, какво ще направиш със свободата си?"

Йоан Кръстител: "Ще последвам този, за чийто път съм подготовен, както много други вече го следват, но ти няма да ме освободиш..."

Златна Романова

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад