Макондо
Да пораснеш по неволя 11-годишен чеченец се грижи сам за семейството си в квартала за бежанци на Виена и търси изгубения си баща само в спомените. Безгрижното детство е заменено с мъжка отговорност в действителната история на един от...
Да пораснеш по неволя
11-годишен чеченец се грижи сам за семейството си в квартала за бежанци на Виена и търси изгубения си баща само в спомените. Безгрижното детство е заменено с мъжка отговорност в действителната история на един от всички.
"Открих "Макондо" случайно. Селището в предградията на Виена приютява бежанци още от 1950г. - около 2000 мигранти от над 20 страни на Източна Европа, Средна Азия и Африка съжителстват в общински блокове. Разговарях и опознавах хората там. Разбрах, че искам да направя филм от корените на историята в този автентичен свят. Заинтригува ме детската перспектива в израстването между две култури, борбата в миграционни условия и въпросите за идентичността". Судабех Мортезаи
Връзката със сюжета е почти биографична.
Родена през 1968г.в Лудвигсбург, Германия, в иранско семейство, Судабех Мортезаи живее в Техеран и 12-годишна пристига във Виена, където остава и впоследствие изучава филмово, театрално изкуство и медии. Завършва филмов курс в Калифорнийския университет на Лос Анджелис. През 2007г. в екип с монтажиста Оливер Нюман, режисьора Себастиан Меиш и продуцента Сабине Мозер създават продуцентската компания "Фрайбутерфилм" за иновативно авторско кино. "Макондо" е игралният дебют и продължение на темата от документалните й филми за конфликта между традиции и модерност в съвременното иранско общество - с "Деца на Пророка" /2006/ за сунитските траурни ритуали към Имам Хюсеин, внук на пророка Мохамед и "На пазар за булки" /2009/ - за временните бракове в Ислямската република. Документалното кино предполага реализъм на екрана. Днес границата между фикцията и наблюдението е размита, но има важна разлика - документалният филм често се създава в монтажа, докато замисълът във фикцията вече е заложен в сценария. В "Макондо" документализмът е приложен с непрофесионални актьори, наблюдение без внушение, пестелив език, скромен разказ и въпроси без отговори за зрителите.
За авторката най-голямото предизвикателство е кастингът: "Исках да снимам реални герои с верни чувства. Нужно бе да са перфектни в ролята и естествени пред камерата, без да са имали актьорски опит. Да открия баланса между импровизацията, следвайки чистата драматургия, беше критично". Малкият Рамазан Минкаилов е живият герой в историята.
Драма.
Австрия, 2013г., 98 мин.
Сценарист и режисьор: Судабех Мортезаи
В ролите: Рамазан Минкаилов, Аслан Елбиев, Кхеда Газиева, Аскхаб Умаев, Роза Минкаилова и др.
Голямата награда на журито за най-добър европейски игрален филм на Судабех Мортезаи от Европейския фестивал за дебютно кино в Анже /2015/;
Номинация "Златна мечка" и за дебют от Филмовия фестивал в Берлин /2014/;
Награда "Жар птица" за младежко кино и номинация на ФИПРЕССИ от Международния филмов фестивал в Хонконг /2014/;
Номинация "Сърцето на Сараево" и награда за авторско кино от Филмовия фестивал в Сараево /2014/;
Номинация "Златно око" в прогрма Фокус на Швейцария, Германия и Австрия от Филмовия фестивал в Цюрих /2014/;
Награда "Съдърленд" за режисьорски дебют от Филмовия фестивал в Лондон /2014/;
Номинации за най-добър игрален филм, режисура и сценарий на Судабех Мортезаи, операторска работа на Клеменс Хуфнагел и звук от Националните филмови награди на Австрия във Виена /2015/
11-годишният Рамазан от Чечения живее със семейството си в бежански квартал до Виена. Както повеляват родните традиции, единственият мъжки наследник се грижи за майка си Аминат и две по-малки сестри. Загубил рано баща си, с бледи спомени, той го идеализира като герой от войната. Малкият мъж крие ранима чувствителност към грубостта и несправедливостта между етносите. Говори добре немски и помага в превода на другите при контакт с властите, уреждане на документи и отношенията в квартала. Всички деца посещават заедно училище, но играят в двор с очертания и се интегрират само по време на футбол. Нова страница отваря появата на чеченския войник Иса, познавал бащата на Рамазан. Той носи снимка и часовник от загиналия. Мълчанието му прикрива тежък опит, говори малко, помага много и постепенно заема празното място в семейството, но едва ли съвпада с детската представа. Разказите му не отговарят на идеала. Сближаването с майката е смущаващо и объркан, Рамазан избира образа на липсващия баща.
Златна Романова
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News