Мелодия от подземието
Ударът е такъв, че накрая никой не вярва на очите си....

По романа "Големият обир" на Зекиал Марко
Режисьор: Анри Верньой
В ролите: Жан Габен, Ален Делон, Клод Сервал, Карла Марлие
Хроника на славата
Филмът е черно-бял, достатъчно стар и ценен за киноманите и трима творци, много свързани помежду си - Анри Верньой, Жан Габен и Ален Делон. Верньой работи отдавна с Габен, Делон им се възхищава и остава с тях докрая...
ФИЛМЪТ
"Мелодия от подземието" е четвъртият филм на Анри Верньой с Жан Габен след "Незначителни хора"/1955/, "Президентът"/1961/, "Маймуна през зимата" /1962/
Метро Голдуин Майер са копродуценти и задоволени от Жан Габен в афиша, отказват да ангажират Ален Делон. Първоначално избират Жан-Луи Трентинян.
ДЕЛОН И ГАБЕН
По това време младият Делон трябва да наваксва с популярност, в конкуренция с Белмондо, затова предлага сделка: да играе безплатно срещу правата за разпространение на филма в Япония, СССР и Аржентина и така само от Япония печели повече отколкото Жан Габен на финала. Габен е неговият кумир, те се допълват и този дует остава неразделен 10 години.
"Мелодия от отвъдното" е началото и отразява мястото им в живота и в киното: Габен е в края на кариерата си, преситен и уморен; Делон е такъв какъвто е, в апогея на чара и младостта, с голяма страст. Делон е кармичната връзка и на Анри Верньой, като награда за самотата от детството на режисьора. Ален Делон е този, който изпраща праха и духа и на двамата ветерани.
СЦЕНАРИЯТ
Филмът е по романа "Големият обир" на Джон Тринян /с псевдоним Зекиал Марко. Идеята е на Мишел Одиар, адаптацията - на Албер Симонен . В помощ на Верньой са двама брилянтни асистент-режисьори и бъдещи легенди - Клод Пиното и Коста Гаврас, чийто първи успехи предстоят съответно с "Плесницата" и "Z". След успеха на "Мелодия от отвъдното" Метро Голдуин Майер вече издирва Джон Тринян, за да му възложи сценария за холивудския дебют на Делон.
NB* "Мелодия от отвъдното" е наръчник за крадеца и основа за идеята, развита години по-късно в "Бандата на Оушън"...
СЮЖЕТ
След присъда за обир, около 60-годишният Шарл излиза от затвора, чужд на света, който се променя, а бившите партньори вече ги няма. Вместо съветите на съпругата си за достоен буржоазен живот, Шарл предпочита да се оттегли, но след един последен удар. Бившият съкилийник Франсис е единственият възможен партньор. Целта е приходът на казино в Кан. Планът е сложна и подробна схема на системи и инсталации със засичане на времето до секунда. Двамата работят в синхрон, всичко е проверено, а финалът буквално изплува с отражение в зрителното поле и на други очи ....
Златна Романова
"Моето бъдеще, аз го виждам на брега на Канбера, с препълнен джоб и непознат, това се казва достойно."
Номинация "Златен глобус" за най-добър чуждоезичен филм /1964/;
Награда "Едгар Алън По" за най-добър чуждестранен филм на сценарния екип: Анри Верньой, Мишел Одиар, Албер Симонен от Американските награди на сценаристите /1964/
Награда в "Топ 10" на чуждестранните филм от Годишните награди на Американския национален съвет на критиците /1963/.
Портрети
