Метрото на парижани
Метрополитенът, който "засенчи" Айфеловата кулаДокументален филм
Режисьор Жак Баке
Началото е малко преди края на ХІХ век. Поводът е Световното изложение в Париж. Идеята датира от 1845 година, но остава повече от 12 години в проект заради противопоставянето на две визии - тази на Парижката община и друга на Държавната железопътна компания. След години на стагнация, но с прираст на населението в града и околностите, общественото мнение надделява и отговорността за концепцията е предоставена на Кмета на Париж. Планът е приет през 1896, строителните дейности започват през 1898. Първата линия е открита през юли 1900г. .
Оттогава насам Метрополитенът постоянно се разраства и обновява - приоритетно към покрайнините на Париж и вътре с реконструкции на станции в града. Най-мащабната реновация е на "Халите", открита през април 2016 - с нов масивен покрив, т.нар "Канапе", с уникално светлинно решение и трансформация на околността. "Халите" е рекордна точка в Парижкия метрополитен - със стара история, символика, трафик и разнообразие от дейности извън видимостта - магазини, киносалони и всичко необходимо, без да излизате на повърхността.Парижкото метро е вселена с паралелен подземен свят, неслучайно е място на действие и герой на над 94 филма в киното...
Говори се, че по време на Световното изложение, Метрото на парижани превъзхожда в интереса на гостите дори Айфеловата кула, която всъщност трябва да е емблемата на събитието. Не по-малко забележителни в художествен стил са и запазените до днес указателни табели и знаци за метрото, придобили във времето стойността на открит архитектурен антиквариат.
*Златна Романова
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News