Референдум - 15 април 2014: Дискусия за предстоящата кампания и евроизборите
Предаване: Референдум с Добрина Чешмеджиева, 15.04.2014
Седмица преди старта на предизборната кампания за евроизборите в "Референдум" коментирахме какви ще бъдат посланията и възможните резултати на политическите партии на 25 май. В студиото анализатори и експерти търсиха отговорите на тези и много други въпроси, включително и за това какво доверие могат да имат избирателите в изборния процес, след като продължават да се множат случаите на злоупотреба с лични данни в подписките за подкрепа на партиите за регистрация в ЦИК.
Основният въпрос, който "Алфа Рисърч" зададе тази вечер на аудиторията на "Референдум", бе: Важна ли е за Вас предизборната кампания, за да решите дали и за кого ще гласувате на европейските избори?
В студиото дебатираха Нидал Алгафари - PR експерт, политологът и преподавател по политически науки в Софийския университет Огнян Минчев, Първан Симеонов - политолог и изпълнителен директор на социологическа агенция "ББСС Галъп Интернешънъл", политологът Геновева Петрова - изпълнителен директор на социологическа агенция "Алфа Рисърч", PR експертът Арман Бабикян, както и журналистът и политически анализатор на в. "Труд" Веселин Стойнев.
Предизборната кампания започна отдавна, а сега предстоят финалните й щрихи заяви Нидал Алгафари. Каквото можаха да направят големите политически сили една срещу друга в черния PR, в нападките, вече го направиха. Сега излизат такива дребни неща като злоупотребите с лични данни - неща, които отдавна се знаят, убеден бе той.
Според Огнян Минчев по притеснително от самата злоупотреба с личните данни е прекият достъп до тях. "Всеки може да влезе и да провери кой за кого се е подписал, кой кого е подкрепил. Това на фона на твърденията, че има тайна на личните данни или има някакъв режим на ползване на лични данни, показва, че това на практика е повърхност, зад която няма нищо. Това е по-тежкият проблем", коментира той скандала от последните дни. Политологът се съгласи с твърдението, че началото на предизборната кампания е формално, защото идва след цяла година протести и кризисно политическо и стопанско развитие. Хората на практика нямат нищо, за което да гласуват, защото политическите сили са същите като преди една година, обобщи ситуацията Огнян Минчев.
Месецът на предизборна кампания може да бъде решаващ, като се има предвид разположението на силите горе и борбата за влизане долу, каза Първан Симеонов. "Могат все пак да се случат някакви размествания, големи разкрития, големи скандали - виждали сме ги и преди, или някаква гигантска мобилизация в последния момент на протестен, наказателен вот, какъвто видяхме през лятото на 2009 година. Разбира се, може и да се случи съвсем миролюбива кампания, която като всяка предизборна кампания прилича на нещо като рекламна пауза по телевизията", предположи той.
Според Геновева Петрова около изборите има две важни битки. Едната ще търси отговор БСП или ГЕРБ се ползват с по-голямо доверие. Другата важна битка е за малките партии, които са около границата за представителство в Европарламента. В най-голяма степен това се отнася за "България без цензура", АБВ и Реформаторския блок. И трите формации са нови в политическия живот и предвид бъдещето им като такива е ключово важно да имат депутати в ЕП, каза още Петрова.
Факт е, че с лични данни се злоупотребява от много избори насам. Сбъркан е самият механизъм, защото на практика няма как да се проконтролира този процес, подчерта Арман Бабикян и добави, че подписките за подкрепа на политическите партии за регистрация са напълно излишни.
Надявам се, че от днешния скандал със злоупотребата с лични данни ще има сериозни последствия, но ще има отражение чак на следващите избори, предположи Веселин Стойнев. Той припомни, че самата ЦИК заяви, че няма възможност да установи кой е извършил нарушенията. В най-добрия случай партиите, за които има доказателства, че са злоупотребили, ще бъдат санкционирани, но без да бъдат дисквалифицирани, прогнозира Стойнев.
Финалните резултати на основния въпрос, който "Алфа Рисърч" зададе на аудиторията на "Референдум" за значението на предизборната кампания при взимането на решение дали и за кого да се гласува на евроизбори, показаха, че за 54.8 на сто от запитаните предизборната кампания ще играе важна роля, за 44.3 ще е без значение, а 0.9% са без мнение. Дебатът в студиото промени първоначалните нагласи на анкетираните, като преди предаването с "да" бяха отговорили 50.7 на сто, с не - 47.6, а без мнение бяха 1.7 процента от запитаните.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News