"Природна аптека": Чесънът - суперхрана

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Напоследък прекаляваме с етикета „суперхрана“ и го прикачаме на храни, които не го заслужават. На основата на актуалните изследвания изглежда, че чесънът може да се изкачи на този подиум. Чесънът, както знаем, е много популярна подправка, използвана в кулинарията заради аромата, който освобождава при готвене. И често сякаш повече се шегуваме със славата му да придава лош дъх, отколкото да говорим за ползите му за здравето. Но ако разгледаме проучванията, може да се убедим, че те наистина са широкоспектърни. Да започнем с повишаването на азотния оксид, което ще възхити пристрастените към фитнеса. Изследване открива, че консумирането на 2 г чеснови скилидки повишава циркулацията на азотен оксид с 385%! Азотният оксид действа съдоразширяващо, повишава притока на кръв и кислород към мускулите и подобрява преноса на хранителни вещества към скелетните мускули. Това от своя страна подобрява спортните постижения и възстановяването. Чесънът и по-конкретно повишеният от него азотен оксид е свързан с повишени нива на интерферон-алфа, важен протеин, който се бори с вирусите, бактериите и паразитите. Известен е също като противораковият протеин заради това, че подпомага имунната система в задачата да намалява размножаването на туморните клетки.

Чесънът освен това доказано понижава кръвното налягане с между 5 и 10%, като по-добре подобрява систоличното кръвно налягане.

Може би най-значителното полезно действие на чесъна е понижаването на общия холестерол.

По-детайлните изследвания откриват, че чесънът е особено добър в намаляването нивата на т.нар. липопротеин с ниска плътност, по-известен като ЛОШИЯ холестерол.

Що се отнася до препоръчителните количества, повечето от ползите на чесъна могат да се разкрият с една скилидка чесън 2-3 пъти на ден, което лесно може да се постигне като ги добавите към обяда и вечерята си. Най-добре е предварително да го счукате, за да активирате благотворните за здравето вещества, които съдържа. Избягвайте да го слагате в микровълновата печка, тъй като лъчението й може да разруши ценните му компоненти. Най-добре е да изпечете във фурна или на грил ястията с чесън. Освен това – не прекалявайте с количествата, тъй като може да бъде токсичен. Обичайните препоръки са да не надвишавате 20 г чесън на ден, което са приблизително 7 скилидки.

След цялата тази информация заслужава ли чесънът титлата „суперхрана“? Да! Определено доста повече отколкото екзотичните храни, които слагаме в тази категория напоследък.

Ако още не сте му фен, може би всичко което чухте, ще ви накара да си промените мнението. И ако наистина започнете да ядете чесън по-често, само внимавайте със силата на вашия дъх.

Акценти