Ще има ли по-качествено образование с идеите за промени в новия закон? "Референдум", 10.02.2015

Предаване: Референдум

Ще има ли по-качествено образование с идеите за промени в новия закон? Референдум, 10.02.2015
В предаването
Части от предаването
Всички броеве

В това издание на "Референдум" депутати, родители и учители дискутираха по предлаганите промени в образователния закон. Той бе приет на първо четене, но преди второто четене партиите могат да предлагат корекции по различните текстове. Основните промени, които предизвикват дебати са частичното държавно финансиране за частни градини и училища, повече автономност на училищата, реформа на ресурсните центрове за деца със специални нужди.

В диспута в студиото участваха депутатите Милена Дамянова от ГЕРБ - председател на парламентарната Комисия по образованието и вносител на законопроекта, заместник-председателите на същата комисия - Валери Жаблянов от "БСП лява България", вносител на проект за нов Закон за народната просвета, и проф. Мариана Георгиева от ДПС, бивш министър на младежта и спорта, както и народният представител от Реформаторския блок Димитър Танев - заместник-председател на Бюджетната комисия. В дебата се включиха и Ирена Анастасова - директор на 125 СОУ "Проф. Боян Пенев" в София, и Асен Александров - директор на столичното 51 СОУ "Елисавета Багряна", както и представители на родителски организации - Теодора Пиралкова - председател на Националния алианс "Усмихни се с мен", и Гаяне Минасян - председател на Националната мрежа на родителите.

 vlcsnap-2015-02-10-21h28m35s248Подкрепяте ли идеята за частично държавно финансиране на частни градини и училища? Този въпрос бе зададен при специално проучване, проведено специално за това издание на "Референдум". С "да" отговорят 50.6% от запитаните, 47.3 на сто не са съгласни, а 2.1% са без мнение.

 vlcsnap-2015-02-10-21h10m03s137В проекта не говорим за финансиране на частни градини и частни училища, а говорим за финансиране на деца, които се обучават в  частни градини и частни училища, отбеляза Милена Дамянова. Няма държавни и частни деца, има български деца и всяко едно има право на държавна субсидия за образование и всички родители плащат данъци, продължи тя. Още повече, че в проекта за закон е заложен принципът, че парите следват ученика - принцип, който е приет от години, уточни тя.

 vlcsnap-2015-02-10-21h10m52s112БСП внесе друг проект и двата законопроекта се различаваха по своята философия. Трудно ми е да кажа как ще участваме в усъвършенстването на проекта на ГЕРБ, защото той насочен в съвсем друга посока, каза Валери Жаблянов. "Това е един законопроект, който има за цел да облагодетелства родителите с по-добри финансови възможности", заяви той и добави, че имаме в момента функционираща система от държавни училища, която се опитваме да ориентираме по-богатата част от обществото.

vlcsnap-2015-02-10-21h16m06s182Според Димитър Танев идеята за частичното държавно финансиране за частни градини и училища е логична. Когато работех в Образователното министерство, поставихме началото на модела "парите следват ученика". Първо той бе приложен във висшите училища и на базата на натрупан опит се приложи и в средните училища, обясни той. "Държавата е длъжна да осигури необходимите средства за образованието на всички деца до 16-годишна възраст както е по Конституция, но ако те се обучават в държавно училище - да тя ще ги преведе, но ако е в частно - няма. Според мен това е една голяма несправедливост", подчерта Танев.

vlcsnap-2015-02-10-21h11m49s174Дебатът за финансиране на частните детски градини и училища не може да бъде изолиран от проблема с финансирането на средищните и защитените училища, където паралелките не са със запълняемост от 26 ученици и принципът "парите следват ученика" води до недостатъчно финансиране и не се гарантира качествен образователен процес. Това пък каза проф. Мариана Георгиева. ДПС ще направи градивно предложение между двете четения за такъв коефициент на регулиране на финансиране на тези училища, което да се доближава до държавното субсидия за обучението на един ученик, добави тя.

vlcsnap-2015-02-10-21h16m45s69Според Асен Александров въпросът за държавно финансиране за частни градини и училища се преекспонира. Става дума за 1% от бюджета на образователната система, уточни той. Няма никаква опасност учениците от държавните училища да отидат в частните. Всяка година в нашето училище идват по 10-15 ученика от частни. Държавните училища успешно конкурират частни, заяви училищният директор.

 vlcsnap-2015-02-10-21h17m52s211Ирена Анастасова се съгласи с казаното от нейния колега. Тя, обаче, добави, че в системата на образованието реформи са правени. 2000-2001 година се направи една много сериозна реформа, която доведе до настоящото състояние на учебно съдържание и учебни програми. Другата сериозна реформа беше въвеждането на делигираните бюджети. Имам молба към политиците, продължи Анастасова, да внимаваме какво правим, защото и двете реформи не доведоха до нищо добро.

 vlcsnap-2015-02-10-22h15m56s239Гаяне Минасян се съгласи, че въпросът за държавно финансиране за частни градини и училища се преекспонира. Друга е темата за регулирането на това финансиране. Тук има дискриминация спрямо тях, защото е обвързана с допълнителен контрол върху дейността им, който липсва в държавните училища, обясни тя. Защо в частните училища може субсидията да бъде отнета при слаби резултати, а в държавните - не, попита Гаяне Минасян.

vlcsnap-2015-02-10-22h22m40s179 Теодора Пиралкова припомни, че държавата отделя средства за образованието на дете, а не за подпомагане на дадено училище. В момента няма яснота какво се случва с тези средства, които не се превеждат към частните училища, но за отделени за децата, които се обучават в тях, отбеляза тя.

 vlcsnap-2015-02-10-22h32m35s1"Алфа рисърч" тества нагласите на аудиторията в реално време по въпроса: "Според Вас ще се постигне ли по-високо качество на образованието след приемането на новия закон?" Преди старта на дебата в студиото на "Референдум" 53.4 на сто от анкетираните отговарят с положително, 39.4% не вярват в положителната промяна, а 7.1 нямат мнение. В края на предаването оптимистите вече са 47.8%, песимистите са 42.9 на сто, а тези без мнение са 9.3.