В криза ли е училищното образование и кои са най-сериозните му проблеми?

Предаване: Референдум

В криза ли е училищното образование и кои са най-сериозните му проблеми?
В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Тази вечер в предаването:

Какво да пише в учебниците? Този въпрос сякаш остана без отговор, въпреки че предизвика оставка на министър и бурни реакции в обществото. Темата за учебното съдържание събра тази вечер в „Референдум“ учители, издатели и експерти. Междувременно хората, участвали в експресно социологическо допитване  специално за това издание на предаването, писаха в бележника на училищното образование оценка 3,56 по шестобалната система.

Основният въпрос, на който „Алфа Рисърч“ тества обществените нагласи тази вечер е: „Съответства ли учебното съдържание на съвременните ни критерии за образованост?“

Кои според хората са основните проблеми на образованието? Съобразени ли са учебните програми с възрастта и интересите на децата? Данни от тези въпроси вижте в „Референдум“.

В дискусията в студиото участие взеха:

vlcsnap-2016-02-02-21h54m08s178Донка Радева – учител на годината за 2015 година: "Създаде се една голяма несигурност покрай въвеждането на новите учебни програми. Не трябваше толкова бързо всичко да бъде финализирано и да работим, като че ли за срокове, които отдавна са изтекли. Нямаме право да вкарваме дисбаланс в системата и всичко това, което се случи, е абсолютно ненужно. Хаос в училище няма, но явно несигурността поражда настроения, които са опасни. Така че те трябва да се овладеят и да се въведе спокойствие в системата. Новостите трябва да станат, но те трябва да станат колкото се може по-елегантно, по-внимателно и постепенно“.

vlcsnap-2016-02-02-22h13m32s67Никола Кицевски - издателство „Просвета": „Новият закон е влязъл в сила. Съответно вече влизат в сила подзаконовите документи. 8-ми август е крайният срок за подаване на учебниците пред комисията, която трябва да започне да ги оценява. А всъщност заповедта, подписана от министър Танев, е съвсем друга и тя предвижда едни много по-бързи срокове, тя предвижда, че нови учебници могат да се внасят на всяко 10-то число и могат да се оценяват извън другите учебници, т. е. един може да внесе учебник сега през април, друг може да го внесе през август. 8-ми е един незаконен срок по този начин, както е написан“.

vlcsnap-2016-02-02-22h35m29s167Цветан Цветански – Център за образователни инициативи: "Идеята за старта на учебниците в първи и пети клас действително трябва да се премисли от гледна точка на това да има качествени учебници. Защото ако в пети клас в една голяма част от  учебните дисциплини биха могли учебниците да се забавят със седмица, две или три, но просто не мога да си представя чисто психологическия шок, който ще преживее едно първокласниче, което няма да има своя буквар".

vlcsnap-2016-02-02-22h48m49s233Боян Захариев – Институт "Отворено общество": „Добрите учители нямат проблем да стартират годината без учебници. По света навсякъде по принцип има голяма дискусия за бъдещето на учебниците, както и на книгите в днешния дигитален свят. Аз смятам, че учебниците имат бъдеще. Те помагат, но в днешно време учебен процес само с учебник не може да има. Добрите учители ползват страшно много други неща, включително неща, които ежедневно идват от публичното пространство, от медиите, от вестниците, от други книги и т. н. Тоест това не е чак такъв драматичен проблем, но в един момент е хубаво да има учебници“.

vlcsnap-2016-02-02-23h05m29s1Асен Александров - директор на 51 СОУ: „Трябва да гледаме на учебното съдържание като на един инструмент за възпитание на някакво мислене, на някакви нагласи. А ние, като слушам дебатите, едва ли не се оказва, че реформата – това са учебниците, учебните програми и какво е написано в тях. А на практика една хилядна от човешкото знание може би е написано там и сега ние непрекъснато спорим дали тя е най-важната“.

vlcsnap-2016-02-02-23h09m17s217Ирена Анастасова – директор на 125 СОУ: „Българският учител доказа, че в една значителна степен той се опитва учебното съдържание да достигне до децата. Главният въпрос в случая е: „Какви учебници искаме да направим?“ За това трябва време, трябва спокойствие, не може, когато се тръгва към нещо, което искаме да е кардинална реформа, ние да тръгваме като че ли на инат, да тръгваме цепейки сроковете., минутите, часовете и дните. Аз лично очаквах това, защото когато се приемаше този нов закон, ние никъде не видяхме оценка за последствията“.