Венецианският търговец
3000 дуката за 3 месеца или един фунт жива плът в името на любовта, с цената на омразата между търговеца и лихваря, между християнина и евреинаТрагикомедия
По едноименната пиеса на Уилям Шекспир
Режисьор Майкъл Радфорд
В ролите: Ал Пачино, Лин Колинс, Джоузеф Файнс, Джереми Айрънс и др.
Звездите в служба на гения! Ал Пачино и Джереми Айрънс в една от най-противоречивите и интригуващи творби на Шекспир - разказ за група християнски благородници и техните отношения с евреина-лихвар.
В либерална Венеция от края на ХVІ век, когато търговец гарантира заем на свой влюбен приятел, кредиторът-евреин определя жестока лихва с цената на отмъщението за дълго понасяното презрение и нетолерантност ...
Шекспировият ренесанс свършва през 1990г., когато водачът на движението Кенет Брана е критикуван за своята музикална адаптация на "Напразни усилия на любовта". Оттогава Брана се заклева да не поставя Шекспир на екрана, адаптациите са малко и редки. Но Шекспир не може да бъде изоставен за дълго. През 2004г. Майкъл Радфорд представя първата широкоекранна адаптация на "Венецианският търговец" - комедия, дълго обвинявана в антисемитизъм. След редица телевизионни опити тази е първата филмова версия от ерата на нямото кино насам.
Оригиналната пиеса е фарс, карикатура на антисемитизма. През 1590г. това би могло да е забавно за изгонените от Англия евреи, но 400 години по-късно е равно на катастрофа. Проблемът е отношението към антагониста. За да преодолее препятствието, Радфорд превръща Шайлок в симпатичен страдащ антигерой, будещ едновременно презрение и съчувствие в своята лична трагедия на евреин по произход и човек по рождение...Той не е главният герой, честта се пада на наивния и незабележителен Басанио, който обаче е незапомнен. Читателите и зрителите помнят Шайлок и това определя кастинга. Неслучайно в ролята е самият Ал Пачино, чието лице може да изрази повече от думите на автора: "Ще купувам с теб, ще продавам с теб, ще говоря с теб, ще вървя с теб, но няма да ям с теб, да пия с теб, нито да се моля с теб...."
През 1596г. Венеция е най-дръзката столица в света по секс и стил, но има и своя тъмна страна, наподобяваща в съвременността на Третия райх. Евреите нямат право на собственост, живеят в гета, където въртят бизнес от лихварство. За да се отличават от християните, са задължени да носят червени шапки, отразяващи тяхната принадлежност.
"Аз съм евреин. Няма ли евреинът очи? Няма ли евреинът ръце, органи, размери, чувства, страдания, страсти? Закърмен със същата храна, ранен със същите оръжия, жертва на същите болести, лекуван със същите средства, затоплен и мръзнещ от същите зима и лято така, както и християните? Ако ни прободат, няма ли да кървим? Ако ни гъделичкат, няма ли да се смеем! Ако ни отровят, няма ли да умрем? Ако ни опозорят, няма ли да отмъстим? "...
Отлична работа на Майкъл Радфорд в адаптация на най-сложната Шекспирова пиеса. Режисьорът приема предизвикателството и доказва, че Шекспир много добре е познавал евреите. Човек, който е антисемит не може да напише в речта на Шайлок думите: "Ако ме прободеш, няма ли да кървя?". Самият Радфорд също е от еврейски произход и разграничава доброто и лошото във всеки от героите с честност и деликатност. Никой не е безгрешен. Никой не е дявол.
Изборът на Венеция за естествен декор на събитията е единственият верен за онова, което се случва в политическия фон и между шекспировите редове по онова време. Разголените проститутки не са опасни, а исторически необходими. Венецианският закон тогава изисква всички те да показват гърдите над деколтетата си заради тревогата на Християнската църква от разпространената в града хомосексуалност. Режисьорът е принуден да изреже целувката между мъже в телевизионната версия на филма.
Меланхоличният Антонио обича младия Басанио и не се поколебава да намери 3000 дуката за пътя му към сърцето на красивата Порша в Белмонт. В очакване на своите кораби, търговецът Антонио заема нужната сума от лихваря Шайлок. Усетил, че това е подходящият момент за отмъщение, евреинът възлага почти непосилни лихви и условия по договора. Лихварят дълги години е търпял пренебрежението на християнските търговци, в това число и на Антонио. Но когато собствената му дъщеря пристава на един от тях, бягайки с неговите пари и ценности, гневът му става неудържим. За съжаление, корабният бизнес на Антонио попада в ужасна буря и той не може да върне заема в посочения срок. Шайлок се обръща към съда във Венеция, предявявайки иск за глоба върху дължимата сума. Въпреки многото молби коравото сърце на Шайлок не приема друго обезщетение освен това, което е споменато в договора, а именно чрез отрязване на парче от плътта на Антонио. Басанио, които е причината, приятелят му да попадне в тази ситуация, отчаяно се опитва да го спаси. И помощ наистина пристига по неочакван и мистериозен начин...
Златна Романова
Номинация от БАФТА, 2 награди и още 5 номинации...
Номинация от БАФТА за най-добър дизайн на костюми на Сами Шелдън /2005/;
Номинация "Давид" за най-добър европейски филм от Италианските филмови награди "Давид ди Донатело" /2005/;
Награда "Сребърна лента" за най-добра сценография на Бруно Рубео от Италианския национален синдикат на филмовите журналисти /2006/;
Номинация "Режисьор на годината" за Майкъл Радфорд ог Лондонския кръг на филмовите критици /2005/...
"Златна буква" за сценография на Бруно Рубео от Фестивала за художествени постижения в европейското кино - "Санио Филм фест" в Сант'Агата де'Готи, Италия /2005/...
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News