Грехът на Микеланджело

Тиранин, Мошеник, Гений...Колко са лицата на артиста по стълбата на "Божествена комедия"

Държава: Италия, Русия
Година: 2019
Времетраене: 134 минути
Грехът на Микеланджело
За продукцията

Драма

Режисьор: Андрей Кончаловски
В ролите: Алберто Тестоне, Якоб Дийл, Юлия Висоцка, Франческо Гаудиело, Орсо Мария Герини, Масимо де Фракович, Федерико Вани, Анита Питито, Симоне Тофанин и др.

МИКЕЛАНДЖЕЛО

От тримата титани на Ренесана - Леонардо, Микеланджело и Рафаело, режисьорът Андрей Кончаловски избира "малкия" или "смирения" ангел - "Микеланджело", нито малък, нито смирен... Пред него са "Пиета", "Страшният съд", Давид, Моисей, Сикстинската капела, "Сътворението на Адам"...

Епохата е на бурни страсти и промени. Ренесанс, в който всичко забранено и потискано излиза със замах и вдъхновение, но с тежки удари и мъчения, и често стига до лудост...

Сюжетът на филма е по творба на Антонио Форчелино, автор на "Микеланджело, един неспокоен живот" (2006)
Андрей Кончаловски проучва темата в продължение на 8 години, за да е по-уверен, че ще пресъздаде точно епохата - костюми, места, реликви.

Снимките са в Рим, Тоскана и Лацио - във Флоренция, Карара и Тарквиния.

Мраморът е от Монтe Алтисимо, където е добиван камъкът - хомогенен, кристално зърнест като захар, точно такъв, с какъвто Микеланджело е обичал да работи: "Този мрамор е толкова жив, сякаш чакаме да се събуди".

СЮЖЕТ

Флоренция, началото на ХVІ век. Познал славата на гения сред съвременниците си, Микeланджело Буонароти е докаран до бедност и пълно изтощение в амбициозния замисъл да завърши тавана на Сикстинската капела.

Но неговият поръчител Пала Юлий ІІ издъхва и художникът е обсебен от идеята да открие съвършения мрамор за неговия гроб.

Лоялността му е поставена на везните, когато следващият папа Лъв Х, от фамилия Медичи, го ангажира с нова изгодна поръчка - фасадата на Базиликата "Сан Лоренцо". Разкъсван и принуден да лъже, за да бъде в услуга на две съпернически фамилии, Микеланджело душевно е измъчван от терзания и халюцинацци в безмилостно изпитание за собствения му избор, морал и... грехове.

ФИЛМЪТ

"Грях" е приковаваща картина на екстаза и агонията във величието на личността - зад дълбоката хуманност в легендата за Ренесанса...

Филмът е специално събитие, с чиято прожекция е закрит ХІV Филмов фестивал в Рим през 2019. Епосът е оценяван като "артхаус блокбастър", който 82-годишният Андрей Кончаловски посвещава на Микеланджело Буонароти или... на изкушенията пред човешкия гений изобщо.

След дълъг период в САЩ, режисьорът вече се е завърнал в родината си, но не снима руски филм, а италиански, изцяло заснет в Италия за 14 седмици - копродукция на Русия и Италия, реализирана от Студиото на Андрей Кончаловски, с подкрепата на Министерство на културата на Руската федерация, компанията "Жан Виго"- Италия и РАИ-Синема.

В главната роля е актьорът Алберто Тестоне, познат от "Пазолини" и Скритата истина".

АНДРЕЙ КОНЧАЛОВСКИ за ОБРАЗА и ПРЕДСТАВАТА

В интервю Андрeй Кончаловски разкрива повече от своя замисъл:

Защо точно филм за Микеланджело?
Най-краткият отговор на режисьора е: "Защо не?"
Кончаловски споделя, че обича Италия, пътувал е много там, възхищава се на италианската култура и харесва флорентинците, които "имат лош характер, но се гордеят със своя град". И цитира:

"70 процента от световното изкуство е създадено в Италия, а 70 процента от италианското изкуство е създадено във Флоренция".
Така че всеки художник рано или късно стига точно тук и после поема към Рим, Венеция, Дюселдорф, Мюнхен (или Нюрнберг б.р.), към... Дюрер. Микеланджело веднъж казал на свой ученик: "Да благодарим на Бога, че Дюрер живее в Германия, защото, ако беше тук, би ни съсипал". Толкова мощен е бил талантът му".

Андрей Кончаловски знае, че "животът на твореца не е лесен". "През Ренесанса е имало много художници и не е ясно защо някои от тях не се споменават като гениални, въпреки че не са били по-лоши от Рафаело, Канова, Каналето. "Микеланджело е бил късметлия, че е признат за гений" - приживе.
"Може да прочетете неговата поезия и да разберете, че животът му не е бил "сладък", а изпълнен с пътувания и конфликти. И това е въпросът: Защо един гений е бил толкова нещастен. Затова реших да направя филм за Микеланджело".

Режисьорът пояснява:

"Това не е филм, а образ".


"Аз не исках да създавам портрет на Микеланджело, когото всички познават, и да снимам биоепос. Това не е филм за склуптор, а образ на един много себичен, упорит и същевременно крехък човек, живял през Ренесанса. Затова и не показвам как създава своите творби. Повече се интересувам от личността му - той познава "Божествена комедия" със сърцето си", но очевидно това не може да го спаси.


ХVІ век изглежда суров, мръсен и жесток. Андрей Кончаловски се съмнява, че някой може да познава това време, което е твърде далече, дори и да се мъчим да си го представим. Затова неговата цел не е екзотична, а реалистична:


"Животът е бил много по-различен от показваното, много по-труден и жесток. Кладите на Инквизицията са били навсякъде, смъртта - също, и не става въпрос само за чумата. Никой и нищо не може да изрази реалността. Филмите, (като всяко друго художествено произведение), създават само илюзия за реалност и ако вие й повярвате, значи е истинска".

Какво е било най-голямото предизвикателство в създаването на този филм?


Кончаловски признава:
"Да пресъздам производството на "златен мрамор". Да възстановя целия процес и да го заснема. Имате блок от над 100 тона, откъснати от планината, и след това трябва да го преместите с волове. Днес за това са нужни 39 камиона, които поддържате и чистите от прахта. Това е много по-трудно от работата с актьорите".

Как е открит актьорът Алберто Тестоне за главната роля?


Режисьорът избира между много предложения и прочути артисти, но нито един не изглежда като Микеланджело. Тогава започва да търси актьор със счупен нос и предлага да опитат сред боксьорите. После си спомня за актьора в "Пазолини", защото художникът прилича на него. Така стига до Алберто Тестоне, който след няколко проби - визуално и темпераментно - се оказва точният човек.

(...)

И понеже няма свидетели на времето, което не всеки може да си представи, за всички днес образът на Микеланджело създава портретът от рисунката на Даниеле да Волтера.

Визията във филма "Грях" е стълбата от "Божествена комедия" на Данте - художествена и душевна, не само за Микеланджело.

Камерата на Александър Симонов превръща кадрите в картини. Чувството създават музиката на Едуард Артемиев и "Реквием" на Джузепе Верди.

*По време на официалната си визита във Ватикана, на 4 юли 2019, руският президент Владимир Путин подарява на Папа Франциск копие от филма "Грях", предавайки надеждата на режисьора Андрей Кончаловски, че в някое свободно време филмът му ще бъде видян.

"ГРЯХ" е уникат в съвременността. КИНО без изуствени ефекти и технологии, с дълбок разрез в красотата и болката.

Златна Романова

Номинация за най-добра операторска работа на Александър Симонов от Руската гилдия на кинооператорите (2020)
Награди "НИКА" за сценография на Маурицио Сабатини, костюми на Дмитрий Андреев и операторска работа на Александър Симонов от Националните филмови награди на Русия (2020)

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад