Потребителските права, нелоялните търговски практики и реакцията на държавата
Предаване: Още от деня, 15.03.2023
Досега от Комисията за защита на потребителите сме извършили 699 проверки, където сме установили 583 нарушения. Обезпокоителното е, че от тези нарушения 244 са дефинирани като упражняване на нелоялна търговска практика от страна на търговците. Това коментира в „Още от деня“ Ангел Джалев от Комисията за защита на потребителите.
Той уточни, че нелоялната търговска практика е всяко едно действие на търговците, с което се въвежда в някаква заблуда средния потребител и по този начин той взима едно неинформирано търговско решение за качествата, свойствата и цената на стоките, които закупува.
„Най-често срещаната търговска нелоялна практика, която констатират нашите инспектори, е разликата на обявената цена от търговците на щанд и тази, която се таксува на касата. Това генерира един неправомерно събран доход от страна на търговците“, добави Джалев.
Според него е ясно, за всеки един гражданин, че по веригата, производител – прекупвач – краен потребител, се случва едно необосновано високо завишаване на цената, което не е следствие на нормални икономически процеси.
Джалев посочи, че при установяване на нелоялна търговска практика се издава акт, с който се забранява тя и конкретното нарушение се санкционира съгласно закона.
Вижте целия разговор във видеото.
*****