Бъдещето на помощните училища в България и децата в тях

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Днес в "Денят започва с култура" разговаряхме за бъдещето на помощните училища и за притесненията на родители, учители и директори, свързани с промените, които се очакват според приетия вече Закон за училищно и предучилищно образование. Гости в студиото бяха Латинка Ковачева, директор на Първо помощно училище, и майките на деца от Първо помощно училище Радосвета Коева и Цветелина Недялкова.

Г-жа Ковачева посочи, че политиците са приели Закона, без да се вслушат в зова на преподавателите и директорите, че реформата трябва да се състои вътре в системата, а с лека ръка помощните училища са преобразувани. Тя каза освен това, че в едно специално училище има психолози, учители, възпитатели, логопеди, социален педагог. Работи се с малки класове. "Превръщането на едно училище в център и неяснотата къде ще бъде записано дете със специални потребности буди невероятно големи проблеми и в момента в първия учебен ден." В центъра няма да има учебен план. Едно дете с дефицит на интелект, дете от нискофункциониращите аутисти, дете с множество увреждания се нуждае от дълъг период на адаптация и това няма как да бъде осъществено в масовите училища с помощта на центровете.

"Не бива да се конфронтираме. Трябва да седнем на масата с родителите на децата, които са при нас, на онези родители, които държат техните деца да бъдат в общообразователното училище. Законът трябва да има консенсус и да решим най-доброто. В европейските страни има различни видове учебни заведения за тези деца. Нека изберем най-доброто за българските деца", призова тя и покани политиците за един ден в училището, което ръководи, за да се запознаят с проблемите на децата на място.

Радосвета Коева сподели, че детето й, което е със синдром на Даун, известно време е било в масова детска градина. По думите й преподавателите са били много мили с него, но то е било със специални образователни потребности. По това време в детската градина не е имало ресурсни учители и когато е станало ясно, че детето пречи на преподавателите и на децата, тя го е преместила в специализирано детско заведение и то е продължило образованието си по-късно вече в помощно училище.

Цветелина Недялкова разказа, че нейната дъщеричка е на 12 години и е от аутистичния спектър. Тя е уверена, че преместено в масово училище, детето й няма да се чувства добре, тъй като то се нуждае от грижи при хранене, от придружаване до тоалетната, от следене да не излезе на улицата само.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад