В БДЖ ще има процедури за капитален ремонт и модернизация на старите локомотиви

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Как тежката зима удари железопътния транспорт? Защо няма достатъчно локомотиви? Какви са вариантите за изход от кризата? В студиото разговаряме с Владимир Владимиров - изпълнителен директор на БДЖ и Димитър Костадинов - управител на „Пътнически превози“ в БДЖ.

При очевидно тежкото състояние на железниците оттам научаваме, че за последните 6 години дълговете на дружеството са намалели с 48%. През същия период 500 милиона са платени като дължими за главници, за текущи или наказателни лихви. "Общата сума, която извадена от железниците като главници, текущи лихви и наказателни лихви, е 559 милиона лева. Това са разходи, които са извън оперативната дейност, присъща за дружеството, т.е. за едно такова дружество, като "Пътнически превози" например, което е финансирано от държавата, не е нормално да има подобен род разходи", уточни Владимир Владимиров. Според него това не е нормално и за "Товарни превози" и "като цяло за цялата група" или ако има, такива разходи трябва да бъдат минимални само в дружеството "Товрани превози". Тези милони са били извадени от железниците, били са платени, а ако не са били платени, на тяхно място е можело да има 30 мотриси, заяви изпълнителният директор на БДЖ и продължи: "С тях е можело да бъдат обслужвани 323 влака само от мотриси, а останалите до 580 влака - от локомотиви с вагони". Владимиров поясни, че в такъв случай 100 вагона са щели да бъдат бракувани и са щели да бъдат необходими с 29 локомотива по-малко, а така и "железниците щяха да изглеждат по друг начин". В стратегически план Владимиров заяви, че трябва да се доизплатят задълженията на БДЖ като от 445-те милиона 380 милиона бъдат поети от държавата. Освен това необходимо е да бъдат направени нови инвестиции в най-скоро време. За да има пълно насищане на жп мрежата с необходимите влакове с конкуррентоспособност и комфорт, са нужни 420 милиона лева. От тях еднократно трябва да бъдат купени 15 мотриси за 210 милиона, а след това в продължение на 6 години - още 15 мотриси за още 210 милиона, обясни Владимиров. Следват два падежа по дълговете на железницата до март в размер на 62 милиона лева и ако няма ресурс, за да се посрещнат тези пазежи, трудно могат да се реализират предвидените мерки за "Пътнически превози" и подготвените процедури, които чакат да бъдат стартиране.

Димитър Костадинов каза, че за да не се получават големи закъснения на влаковете, както в кризисните моменти през последните дни, трябва да се осигури надеждна техника. "Нашата техника е достатъчно амортизирана в последните 40 години... Това, което наистина правим и през тази години сме предпирели като мерки, това е, за първи път може би за 25 години, започване на процедури за капитален ремонт и модернизация на старите локомотиви, което на първо време ще доведе до една надеждност на сега използвания подвижен състав", заяви управителят на „Пътнически превози“ в БДЖ.