Българи конструират автомобили на бъдещето

В предаването ще видите:

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Любомир Николов е третокурсник в Техническия университет. Признава, че може да разглоби автомобил до най-малката съставна част. Затова започва да измисля автомобили от ново поколение. Нарекъл е Феникс малката кола, задвижвана от водородна клетка. С нея той и екипът му от университета печелят трето място на Световно състезание в Лондон.

Любомир Николов: "Започнахме още с направата на купето, първоначално купето беше само на компютър, след което го изградихме от стиропор, изля се матрица, която в последствие направихме карбон."

Автомобилът тежи около 100 килограма и това е едно от предимствата, които му дават преднина в състезанията в категория за автомобил от градски тип.

Пламен Паунов - преподавател в ТУ София: "Тук, в задната част, можете да видите задвижването на автомобила, как се случва то. Което се състои от горивна клетка, централно в пространството за задвижване. Горивната клетка използва водород, това е химичен елемент, който превръща енергията на водорода в електричество. С доста висок коефициент на полезно действие. След което от електричеството го използваме за задвижване, посредством електродвигатели задвижваме задните колела на автомобила."

Любомир Николов - студент: "Водородът се превръща в електрическа енергия най-общо казано чрез водородната клетка, където протоните от водорода се смесват с кислорода от въздуха, изтича вода, ние не ги ползваме, ползваме електроните, които създават електрическа енергия"

Автомобилът е с два двигателя, като единият се използва само за потегляне. Основната цел на екипа е постигане на максимална скорост с минимален разход на енергия.

Пламен Паунов - преподавател в ТУ София: "В Лондон на състезанието средната скорост е 25 км, така че се стремим да се движим около нея. За състезанието за скорост автомобилът ни може да развива 50 км/ч. и то само с мощност от един киловат. При проектирането на нашия автомобил сме се стремили той да бъде с минимална челна площ, което да намали до минимум аеродинамичното му съпротивление. От началото на тази учебна година ще започнем и работа по дизайна на новия автомобил. Надявам се той да бъде на пистата през 2019."

Според експертите, шансовете на електромобила да се наложи за изминаване на разстояния в градска среда, като се сведе до минимум замърсяването на околната среда, са големи. За целта обаче ще трябва да се промени инфраструктурата и да бъдат създадени места за зареждане.

Любомир Николов - студент: "Водородът е изключително опасен, той е лесно взривяем, опасен е, трябва да се подобри безопасността при този вид автомобили. Трябва да се подобри това, да могат да се зареждат лесно, както в момента масовите автомобили на бензин."

23-годишният студент има амбицията да конструира автомобила на бъдещето, който да влезе в масова употреба за екологично чиста среда. Основна пречка за масовото производство на тези автомобили е високата цена.

Любомир Николов: "Ние също можем да измислим автомобили като масовия, но задвижван от водород и електрическа батерия, по-добър от сегашните, които са на пазара."

През следващата година екипът от Техническия университет ще участва в следващото състезание, като вече се подготвят за промени в задвижването на автомобила с нова горивна клетка за по-добри резултати.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад