Експерти и земеделски производители обсъдиха днес разпределението на евросредствата, конкуренцията с Европа и проблемите около продукти родно производство. Дискусията по проблемите на селското стопанство е първата от поредицата “Европа близо до теб” и е организирана от БНТ и Европейския парламент. Първата спирка днес беше Пловдив.
Кооперирането на производители в отделните сектори на земеделието у нас става много трудно - това констатираха експерти и производители от различни сектори на селското стопанство. Според тях няма как производители само с два тона домати да влязат в търговските вериги у нас.
Доц. д-р Божин Божинов – декан на факултета по агрономство на “Аграрен университет” в Пловдив: "Ще продават на сергиите и ще се чудят как да оцеляват. Кооперирането на 50 такива производители вече ще прави партида, която може да мине във веригите, може да мине включително на кооперативните пазари."
Като основен проблем производителите изтъкнаха неравномерното разпределение на евросубсидиите. Красимир Кумчев произвежда ябълки и отчита като слаба подкрепата за своя отрасъл. Затова е по-скоро скептично настроен към метода на субсидиране.
Красимир Кумчев – земеделски производител: "Това, което получава един зърнопроизводител като субсидия за една година, аз го получавам за 10. Ако няма никакви субсидии в земеделието в България, но не само в България, в целия ЕС, аз смятам, че много бързо България ще стане естествен център, голям производител."
От своя страна в Министерството на земеделието планират да се преборят с определяното като несправедливо разпределение на евросредствата и да увеличат подкрепата си за младите производители.
Снежана Благоева – директор на дирекция “Директни плащания и пазарна подкрепа” в МЗХ: "Повече пари ще се дават за конкретна секторна подкрепа, за приоритетни сектори като плодове и зеленчуци, като животновъдство. Ще има специална подпрограма за развитие на селските райони."
По-голямо подпомагане ще има за малките стопанства. Целта е да не се конкурират с по-големите, когато кандидатстват по проекти. А за да се върнат българските продукти в магазините, експертите предложиха брандиране на стоките. Така родното производство би било разпознаваемо и търсено от купувачите.