Георги Марков за юридическите казуси около съставянето на служебен кабинет

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

След подадената оставка от правителството, гласуването й от Народно събрание и очакваното връщане на мандата за съставяне на ново правителство от ДПС, сега президентът е на ход. Какви са юридическите казуси около съставянето на служебен кабинет попитахме бившият конституционен съдия Георги Марков.

Един от въпросите, които възникват, е - защо президентът още в другиден не назначи служебно правителство при положение, че се очаква ДПС да върне мандата?

"Има срокове, в които президентът е вкаран и трябва да ги спазва. Те са конституционни срокове и след като има договореност изборите да са на 5 октомври, Указът, с който той ще разпусне Парламента - това става едновременно по тълкователно решение - назначава служебно правителство, разпуска Народно събрание и насрочва изборите, трябва да е на 5 август. Затова той така завърта нещата, това му позволява Конституцията да лавира, да може да докара разпускането на Парламента, назначаване на служебния кабинет и насрочването на известните вече избори на 5 октомври на 5 август. Няма нищо смущаващо тук", обяснси Марков.

Друг въпрос изникна от исканата от президента по-голяма власт на служебния кабинет - да може да сключва международни договори и да може да взима заеми, външни заеми.

"В Конституцията, за съжаление, за служебното правителство няма нито едно изречение. Има само една дума - че президентът назначава служебно правителство. Затова в зората на демокрацията, още в далечната 1992 година, Конституционният съд излезе с едно тълкователно решение - №20, много подробно - за правомощията на служебния кабинет, респективно на президента, и там изрично е казано, че, за да може служебният кабинет да сключва такива заеми, трябва предварително разрешение на Народното събрание. Ако то не му даде и няма Народно събрание, естествено не може да сключи такова. Очевидно държавния глава счита, че служебното правителство ще се наложи, ако се наложи, да предприеме подобни действия и затова търси едно предварително решение на Парламента", коментира бившият конституционен съдия.

Марков обаче изтъкна още една любопитна подробност.

"Интересно е това - какво ще прави правителството? Защото ще има един период, в който то ще работи със следващия Парламент. И се поставят два въпроса - ще има ли то право на законодателна инициатива докато следващия парламент не избере ново Правителство? Конституционният съд казва да, ще има право. И ще подлежи ли на парламентарен контрол - Конституционният съд казва да, ще подлежи", добави Георги Марков.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад