Ще има ли хипермаркет само за български стоки? Идеята в студиото на "Още от деня" дискутираха Мариана Кукушева от съюз "Произведено в България", председателят на Съюза на пчеларите Михаил Михайлов и икономистът Владимир Каролев.
Според Кукушева подхвърлената закачка за хипермаркетите е една от възможностите за коопериране на българските производители. Разпространената от медиите информация, обаче, говори за по-сериозно предложение.
"Още по-добре е, че се възприема сериозно, защото е съвсем възможно българските производители да се кооперират, да изложат своето производство, своите продукти в магазин, който изцяло да облекчава възможността за стигане на малкия бизнес пряко до пазара. Не е тайна, че в настоящите търговски обекти и то в големите такива малките производители не могат да влезнат. Първо защото нямат капацитет на производство, второ - защото нямат технологична готовност, трето - защото нямат финансов ресурс", коментира Мариана Кукушева от съюз "Произведено в България".
Тя посочи, че малкият бизнес не очаква от държавата да им бъде предоставен терен, инвестиции или субсидии под каквато и да била форма. "Ние говорим за пазар, отговарящ на всички условия за изискване на конкуренция", добави Кукушева. Тя акцентира, че всичко, което се прави в услуга на българския потребител, за популяризиране на стоките и услугите, произведени в България е една добра идея.
Икономистът Владимир Каролев коментира, че това, което държавата трябва да направи за малкия и среден бизнес е да го освободи от всякакъв административен натиск, да бъде осигурена конкуренция на всичките бизнеси, а не да се правят преференции само за големите фирми.
"Ако това бъде направено и българския производител стане по-конкурентно способен, няма да продава с 1 милион на България, ще продава 500 милиона на Европа. И всеки, който наистина милее за българския производител, трябва да направи така, че той да може да произвежда стока или услуга, която да бъде продавана на този пазар", коментира Каролев.
Все пак той се съгласи, че има с какво да се помогне, като прие идеята за реклама и добави, че може да се реализира чрез държавно-частно партньорство.
"Смятам, че "Изберете българското" трябва да стане един постоянен девиз и ако действително има възможност за изграждане на такива магазини, в които да се предлагат преобладаващо български стоки, то това е повече от желано", заяви председателят на Съюза на пчеларите Михаил Михайлов. Все пак той сподели, че подобно решение за пчелните продукти не може да се вземе, тъй като 2/3 от тяхната продукция се изнася извън България и пчеларите могат да предлагат продуктите си на преработвателите и търговците на едро.
Цялото предаване можете да видите ТУК.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News