Има ли план за спасяването на БДЖ? Министър Николина Ангелкова
"3.2 млн. лв. са необходими за покриване на щетите от пострадалата при последните наводнения железопътна инфраструктура. В междугарието Любеново-Гълъбово се извършват ремонтни дейности, но до понеделник там ще бъде възстановено движението", каза в студиото на „Денят започва“ министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова.
"Другият участък, засегнат от щетите, който ние посетихме – това е гърловината на гара Михайлово. Там е възстановено движението по Път 1 Стара Загора-Пловдив, но предстои да се възстанови движението по Път-2 Пловдив-Стара Загора, който също е в много тревожно състояние", уточни министърът. Железопътната инфраструктура и съоръженията към нея са застраховани и вече са отправени искания към застрахователите за всички пострадали участъци. Очаква се застрахователната оценка.
Останалата част, която евентуално няма да бъде покрита от застрахователното обезщетение, ние ще предявим по линия на Комисията за бедствия и аварии, обясни тя.
Брюксел даде разрешение за отпускане на държавна помощ на БДЖ за 172 млн. лв. стари задължения. "Това означава, че съвсем спокойно можем да водим преговорите с кредиторите, защото нямаме съмнения около това дали ЕК ще нотифицира тази държавна помощ от 172 млн.лв., която от 2015 г. нататък следва да предвидим в държавния бюджет. Дали ще бъде за 3, 5 или 6 години – това зависи от възможностите на държавния бюджет. Тя е целева и ще служи само и единствено за покриване на стари задължения на кредиторите", обясни Ангелкова.
"Железопътният оператор и неговото стабилизиране е много важно, за да можем ние да имаме една функционираща европейска конкурентоспособна железопътна система", подчерта тя. БДЖ и НКЖИ, която поддържа железопътната инфраструктура, ги третираме като равноправни партньори. Предприели сме определени стъпки за оптимизиране на работата в железниците, увери също така тя.
Започват съкращения на централната администрация в БДЖ, съобщи Николина Ангелкова. По думите й в нея работят 1100 души - икономисти, юристи и други експерти, а броят им е ненужно голям.
Тя подчерта, че експлоатационният персонал ще бъде запазен, за него ще има програми за преквалификация и подобряване на условията на труд. Днес ръководството на БДЖ трябва да представи план за поетапно съкращение, каза министърът.
Служебният кабинет се ангажира всеки месец да плаща по 3 млн. лв. на кредиторите на БДЖ - сумата е малка, но целта е да се покаже, че на компанията може да се разчита, че ще плаща редовно. След като миналата седмица Европейската комисия разреши държавна помощ за компанията предстоят преговори с кредиторите, каза Ангелкова, но не даде повече подробности.
Тя припомни, че компанията не може да разчита на еврофинансиране за обновяване на подвижния състав заради липсата на финансова стабилност.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News