Темата в "Референдум" тази вечер: Българският туризъм и неговата конкурентност. Какво е нивото на качеството му? Какви са проблемите и предизвикателствата пред него? Как трябва да се решат?
Отговорите в студиото дадоха:
Румен Драганов - председател на Института за анализи и оценки в туризма и член на Националния борд по туризъм. Според него туризмът е изключително важен сектор от икономиката. Той изключително важен за България, защото не само българските граждани, но няма пътешественик, който да е надникнал в границите на България и да не е казал: "Имате прекрасна страна. Развивайте туризъм", каза Драганов и допълни: "Това означава, съдавайте работни места. Имате достатъчно хляб, ако развивате туризма". България има прекрасно море, чудеса на природата, архитектура, археология, история. По думите на Драганов, пътешествениците се чудят как е възможно ние да бъдем най-бедната страна в Европа при положение, че имаме такова многомилиардно богатство. По неговото мнение над 100 милиона евро е стойността на нашите туристически атракции, докато всичките ни инвестиции в туризма - хотели, инфраструктура - към момента са много по-малко. Искаме да позиционираме тези атракции в малките населени места и те да създадат работни места, каза Драганов.
Елена Иванова – председател на Управителния съвет на Съюза на собствениците "Слънчев бряг" и заместник-председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. Иванова не е съгласна с констатацията, че българите се чувстват чужденци в българските курорти, защото се обръща повече внимание на чужденците. От името на бранша на хотелиерите тя заяви, че българите са най-добрите гости на хотелите. Чужденецът не е привилегирован по никакъв начин, увери тя.
Любомир Попйорданов – председател на Българската асоциация за алтернативен туризъм. Попйорданов е на мнение, че не сме направили българския туризъм интерсен за българите. това е проблем на българските хотелиери и на българските туроператори. Според него ако усилията, които влагаме, за да правим интересна България пред света, направим и за българския пазар и за българския турист, то тогава туроператорите и хотелиерите биха спечелили българския пазар. Той смята, че тогава би трябвало да се рекламира по цялата страна туризма и в малките дестинации, за да се насърчи българина да остане да почива в страната.
Байко Байков – председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции. по думите на Байков българският туризъм е на нивото на българската държава. Ако говорим за пробелми и криза, доскоро кризата беше в управлението на туристическия бизнес от страна на държавата. Според него игнорирането на вътрешниь пазар е наследен от миналото. Ние все още нямаме достатъчно сериозна оценка за това какво допринася туризма за страната ни като цяло. Туризмът въздейства върху много други сектори в икономиката. Байков заяви, че се спекулира с твърдения, че на германците се предлагат по-евтини почивки у нас. "Ако вие си купите година и половина предварително почивка, ще стигнете до същата цена", беше категоричен Байков. Той призова също да се ползват услугите на сетифицирани туроперотори.
Георги Милков – журналист, главен редактор на списание "GEO" - за туризъм и пътешествия. Проблемът тази година ще бъде по-голям от предната година, смята Милков. Той припомни откъде тръгна дискусията като визира политически поводи и изказвания на политици. Милков все пак е убеден, че политик, "било той Путин или Борисов" не може да каже на хората къде да почиват. Журналистът не мисли, че политиката с лозунги и девизи би променила туризма както в България, така и по света. Ако българите това лято не отидат на нашето море, то е защото са решили, че в Гърция ще получат по-добро обслужване и по-добър пакет за същите цени, които има в България. Милков не очаква, че тази година по нашето Черноморие няма да има руснаци.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News