Как ще спасим новата българска музика - дебат в "Денят започва с култура"

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Музиката – платена и безплатна е темата, която разискваха в студиото на “Денят започва с култура” Илия Граматиков - музиколог,  Константин Марков от групата "Тангра" и Виктор Стоянов - новият директор на Софийската филхармония. Засилено внимание те отделиха на пътищата за спасяването на българската музика.

Във връзка с новите световни тенденции, които включват показване на музика по новите медии, Виктор Стоянов смята, че трябва да се освободим от носталгията по времето, когато се смяташе, че на музиката й се полага привилегировано място в обществото. Сега музикантите трябва да се борят за мястото си активно, по съвременен начин. Същевременно държавата трябва да откупува музика от български композитори, но на конкурсен принцип, по ясни правила и с ясно таргетиране на тези произведения: къде ще бъдат поставени в пространството.

Директорът на Софийската  филхармония уточнява, че "където има реален пазар и конкуренция, там пазарът е регулатор, там не могат да пробият некачествени произведения". У нас в последните години се прокрадваха произведения, създадени по неясни критерии и спонсорирани с неясни пари. Държавата трябва да помага, но да го прави по ясни критерии. Държавата трябва и да се погрижи и за средата. Музикантът дава пример с класическата музика, сочена години наред като "непрестижен" сектор. Така този сектор се съсипва за години напред.

Стоянов поставя и акцент върху необходимостта новата методика на културната политика да отличава културните институти по отношение на финансирането, а не да ги поставя под един знаменател. Според него трябва да помислим как чрез обществен дебат да оптимизираме методиката така, че да не бъде равна за всички, а да се прилага според няколко критерия, един от които е колко струва създаването на даден продукт в определената културна институция.

Новината е, съобщи Стоянов: "днес на пресконференция обявяваме, че зала "България" се отваря за деца и студенти, които учат музика в училищата и университетите по музика".

По въпроса за критериите музиковедът Илия Граматиков уточнява, че трябва да правим разграничение на жанровете: "има не просто музика, а музики". Това, че една композиторска музика, наречената "класическа" музика, това че е българска, не я прави повече музика или по-малко музика. Важно е доколко тя е на ниво, смята той. Граматиков насочва вниманието и към друг проблем: състоянието на музикалните архиви. Държавата трябва да се погрижи за музикалното ни наследство: за архивите, които се рушат.

Константин Марков смята, че българската музиката няма да изчезне. Тя преминава през различни периоди - периоди на възход и на затишие. Просто трябва да разберем, че музикалният бизнес в последните 15 години търпи много сериозна промяна и тези, които успяват да се нагодят към нея, да я приемат и да приемат новите тенденции, те успяват. Същото нещо ще се получава и в у нас, добавя той.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад