Какво се случва с помощните училища
Проблемът с неяснотата около съдбата на т.нар. помощни училища все още остава. Въпреки протеклите дискусии и устни договорки между двете четения на проектозакона за образование, преподавателите от училищата, в които се обучават деца с тежки физически и умствени увреждания, все още не знаят какво точно ще се случи с учениците там, а и как ще продължи кариерното развитие на педагозите. Повече за въпросителните от репортажа на Николай Райшинов в "Денят започва".
Преподавателите от помощно училище "Иван Вазов" в Пазарджик първи се обявиха срещу намерението тези училища да бъдат преструктурирани в социални центрове. След като и педагози, и родители остро се противопоставиха на новия закон, се стигна до споразумение училищата да бъдат преобразувани в центрове, но за образователна подкрепа и да останат на финансиране от държавата. Според учителите, обаче, това засега е само на хартия и няма нищо сигурно.
"Няма подписани никакви документи. Неясноти има относно как ще се осъществи това преобразуване на помощните и специалните училища. Ние държим да не стане чрез закриване, а чрез т.нар. административен акт", казва Ралица Попчева, помощен учител.
Според експертите преди да се приеме закона първо трябва ясно да се посочат държавните образователни стандарти. А при тяхното изготвяне да се чуе мнението не само на депутати, но и на специалисти.
"Тези стандарти биха регулирали приема на ученици, точно как ще бъде извършено обучението на тези деца. Ще има ясни регламенти", уверява Доста Таслакова, психолог.
"Родителите са много притеснени и непрекъснато питат какво се случва с техните деца и развитието им. Дори родители сами ни издирват и искат техните деца да се обучават в нашето училище", отбелязва Пепа Божинова, логопед.
От помощните училища в Пловдив и Пазарджик настояват още новият закон да запази статута и трудовите договори на педагозите като учители. Специалистите са категорични, че голяма част от учениците в помощните училища няма да могат да се интегрират в масовите.
"Те няма да могат да се социализират. Ще останат настрани, ще останат извън системата", убедена е Доста Таслакова.
Родителите на деца с увреждания също настояват де се чуе мнението им преди окончателно да се гласува новият закон. Кръстана Кълвачева е майка на дете-аутист и отлично познава нуждите му. Категорична е че помощното училище е неговото място.
"Всеки ден аз, като майка, абсолютно със 100% ръка на сърцето казвам, че моето дете е в училище. И го казвам удовлетворена. Всеки човек, който работи с него, е грижовен, всеотдаен и го прави от сърце. Това училище трябва да остане като институция. Помощните училища в цялата страна са абсолютно нужни, защото иначе децата ще
изпаднат от системата. Интеграцията за тях е абсолютно невъзможна", заявява тя.
За да няма напрежение, от помощните училища настояват всичко постигнато като споразумения между депутати и преподаватели да бъде облечено в договор.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News