Между философията и гражданското образование

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

През последния месец повод за разпалени дискусии дадоха анонсираните от МОН предложения за редуциране на часовете по изкуства и от т. нар. "философски цикъл" в средното образование. Можем ли да говорим за реално неглежиране, маргинализиране, изтласкване на тези часове в периферията на учебната програма ? Каква е логиката на Образователното министерство? С какво се правят компромиси и допустими ли са те? Можем ли без "Логика", "Етика", "Философия" и какви биха били последиците от подобно решение?

В студиото на "Денят започва с култура" отговорите на тези и още въпроси по горещата тема търсят проф. Пламен Макариев и гл. ас. Стоян Асенов от Софийския университет, проф. Христо Тодоров - заместник-ректор на НБУ, и студентът от Философския факултет на СУ Йоанна Ангелова. В разговора, по телефона, се включиха председателят на СБУ Янка Такева и Коста Костов - главен експерт от МОН.

Текстът на проекта за наредба не е окончателен и е представен за обществено обсъждане, а МОН е отворено за нови предложения, за да постигнем заедно добър резултат, който да ни даде увереност за бъдещето на българското образование, заложени в Закона за училищното образование, подчерта Коста Костов.

Янка Такева отбеляза, че намаляването с 65% на философските дисциплини, които създават компетенции в децата за логическо мислене, за правна култура, за етика, ще изкара на борсата около 400 учители или ще доведе до намален норматив и по-ниски заплати.

Очевидно е, че в тази ситуация часовете падат под някакъв санитарен минимум както за норматив, така и като сериозно представяне на съдържанието на тези дисциплини в рамките на образователния цикъл, акцентира Стоян Асенов. Така че тук става дума за едно орязване, което наистина маргинализира философията като предмет и практиката показва, че той ще бъде допълващ за учители с други специалности, предположи Асенов.

Проф. Христо Тодоров припомни, че за философията важи, че "добрата теория е най-полезна за практиката", но съществува и предубеждението, че когато се занимаваш с теоретични предмети, "се издигаш високо в облаците и губиш ориентирите на живота". В настоящия казус проблемът е, че моделът на гражданско образование не е добър и от няколко години има инициативи за въвеждане на предмет "гражданско образование", които в повечето случаи произлизат от философската колегия, обясни проф. Тодоров.

При това разпределение на часовете има голяма опасност да се разпадне професионализмът в преподаването на философия и да не се реализира такъв в преподаването на "гражданско образование", алармира проф. Пламен Макариев. "Можем да се окажем в среда на една бъркотия, на една евтина идеология, което би било катастрофа за нашето образование", подчерта той и добави, че към това трябва да се добави и заблудата, че всеки е способен да преподава тази материя, което ще превърне предмета в удобна за попълване на норматив дисциплина.

Като студент по философия Йоанна Ангелова акцентира, че намаляването на часовете по този предмет ще усложни за нея и колегите й намирането на работа.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад