Музиката и звукът в българската анимация
В анимацията оставиха имената си композитори като Георги Генков, Борис Карадимчев, Александър Бръзицов – писали специална музика за десетки награждавани заглавия. Само Георги Генков е в надписите на 120 български анимационни филма. Симеон Пиронков е авторът на оптимистичната музикална тема в класиката „Маргаритката”, с която младостта и красотата побеждават сивата еднаквост. Стефан Димитров и волните ноти на Моцарт отговарят на граченето на системата в „Га”. В „Шлагерът” Борис Карадимчев иронизира популярната музика на своето време. Звукът във филмите на Доньо Донев е част от вица в тях. „Тримата му глупаци” се помнят и с междуметията и възклицанията на героите, които заместват диалога им. „Де факто” е невъзможен без финалния удар на тъпана, след който лъсва фалшът на системата. Доньо Донев работеше с майстора на звука и на геговата музика Емил Павлов. В пазарното време на анимацията ни специалната музика е скъпо удоволствие. Но и сега изявени композитори захранват с партитури авторската анимация – пример е участието на Петър Дундаков в най-успешните филми на „Компот колектив”; дългогодишното сътрудничество на Любомир Денев с Анри Кулев.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News