Европа на скорост култура: Кралство Белгия. Разговор с Н. пр. Франсоа Бонтан

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

От Възраждането с известните фламандски художници до днешни дни, от създаването на комиксите като едно отделно самостоятелно изкуство и до развитието на модния дизайн в Антверпен, от изобретяването на саксофона до развитието на техно музиката - според Н. пр. Бонтан това са само част от примерите защо е трудно да се създаде обща европейска политика, поради разонообразието на културите, на езиците и на културното наследство на всяка страна. Все пак по негово мнение развитието на такава политика е както необходимо, така и възможно.

Необходимо е именно, за да се запази това разнообразие и за да се предотврати тази тенденция към униформизация на културните прояви в различните страни. Ако продължи настоящата тенденция, Ес дори ще престане да бъде софт пауър. А е възможно, защото вече се предприемат някои действия в тази насока. Примери за това е програмата "Творческа Европа" с милиард и половина евро за развитие на новаторството и художествените прояви, инициативата на европейските градове на културата, какъвто ще бъде Пловдив през 2019 година, а също и развитието на различни други европейски политики, които включват в себе си и културни въпроси, като регионалното развитие. В България такъв пример е пътят, който води към Рилския манастир. Програмата "Еразмус" в образованието допринася за културен обмен между държавите. Посланикът отбеляза и дейността на комисар Мария Габриел в ЕС.

Посланик Бонтан заяви, че няма да говори за разделение, а за децентрализация или за еволюция.

Н. пр. Франсоа Бонтан: Белгия се е зародила като унитарна държава с мнозинство франкофони, но след двете Световни войни се развива едно мощно движение за едно по-справедливо представителство на фламандската част, която е с мажоритално развитие в някои области в страната. Този процес се разви по мирен начин и в рамките на нашата конституция, която рабира се с тази цел беше променена на няколко пъти чрез диалог. Диференциацията между езиците води и до деференциация на културите. Белгия е съставена от три общности, които съответстват също и на културана диференциация, и три района, които пък показват деференциация в икономическата област. Ние прилагаме принципа на субсидиарност като стигаме до крайности в неговото приложение, което означава, че властта се прилага възможно най-близко до гражданите. По отношение на културата, и трите общности проявяват еднакъв интерес към този акпект.

Посланикът обясни, че са убедени, че културата е от основно значение за социалната сплотеност на населението, както и стимулира откривателството и иновацията. Все пак обясни, че това не пречи акцените да са различни в различните общности. Фламанската общност се е концентрирала в проектиране, в прехвърляне на спецификата на тази общност в чужбина. Също така развива и някои аспекти, които създават връзка между културното творчество и икономиката. Във френската общност по-скоро акцентът пада върху развитие на многообразието и смятат, че културата трябва да бъде защитена от пазарните закони.

9% от бюджета на всяко белгийско домакинство се изразходват за култура. До някъде субсидиите са по-малки, отколкото в други страни, но има различни начини за финансирането на културата, например данъчните облекчения. Има и специални интрументи, които стимулират сътрудничеството с частния сектор. Субсидиите има само ролята на лост при условие, че дадена банка или частно дружество съфинансира културни проекти. Френската общност има един инструмент, койте се нарича "StArt", който финансира малките и средни предприятия в областта на културната дейност. Във Фландрия има субсидия, която помага на частните лица или самите те да субсидират, или закупуват произведения на изкуството.

Публичните медии имат един двоен аспект. От една страна те са огледало, в което се оглеждат различните културни събития в различните общности, за да се покажат в това огледало различните творби. Освен това медиите имат и ролята на прозорец, за да се покаже какво правят и чуждите държави в областта на художественото творчество. Трудността е да се създаде баланс между двойната роля, тоест да се осигури достатъчно локално съдържание като се дава подходящо място и за младите таланти.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад