Образованието на децата в неравностойно положение - настояще и бъдеще

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

В България има 48 помощни училища. В медиите се твърди, че само 1-во помощно училище протестира. Протестират и другите колеги, но те нямат смелост да излязат и да изразят гласно позицията си. Те ни подкрепят и ни изпращат писма, това посочи Латинка Ковачева, директор на 1-во помощно училище. Проблемът е, че в Закона за предучилищно и начално училищно образование, помощните училища присъстват в един параграф, в който е записано, че те ще бъдат преобразувани в центрове за личностно развитие. В новия закон в член 43 е записано, че в помощните училища остават да се обучават деца със сензорни увреждания. В динамичния свят, в който живеем не можем да разделим сензорните нарушения от останалите нарушения, защото в тези училища се обучават онези деца, които не могат да се справят в общо общообразователните паралелки. Латинка Ковачева заяви, че протестиращите са за реформа в самото помощно училище. Време е в закона да бъдат разписани и правилата, и функциите на тези специални училища.

Орлин Тодоров, психоаналитик и родител на дете с обучителни трудности каза, че познава такива дечица и от клиничната си практика, освен от личен опит. Идеята за интеграцията е най-приветствана от родителите на деца с такива заболявания. Съществуват много форми на интеграция. Идеята за вкарване на дечица с трудности в общообразователния процес трябва да продължава, но тези, които не могат да бъдат интегрирани - трябва да има друга форма, която с леки видоизменения може да бъде същата добра практика, която някои помощни училища имат. Ще бъде безсмислено да се унищожи една добре работеща система, подчерта той и обясни, че не може да се отделя категория "деца със сензорни нарушения", тъй като дечицата с аутизъм например са свръх чувствителни към звуци, светлина. Те не гледат света, гледат в земята, гледат вътре в себе си.  Орлин Тодоров посочи, че интеграцията бива два вида - вътрешна и външна. Децата с тежки психиатрични заболявания са дезинтегрирани вътре в себе си, те имат чувството, че се разпадат.

Според Ива Бонева, директор на Център за приобщаващо образование, визията на новия закон за реформата в образованието не е добре комуникирана. Съответно и родители, и хората, които работят в помощните училища - не могат да видят себе си и да се припознаят. Тя беше категорична, че след помощното училище с децата се случват лоши неща, "защото човек не може да се научи да плува във вана, човек се учи да плува с другите деца в общото училище. Сега то не е подготвено. Идеята на закона е да бъде готово."

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад