Ще ви разкажем едно приказка, която започва така: "Имало едно време едно старо софийско кино, кино "Одеон"... Поводът за това е проектът "Айзенщайн, Дружба, Одеон".
Разговор за проекта водим в студиото с Боряна Матеева, Антония Ковачева, Владо Трифонов, Коста Биков.
Боряна Матеева обясни, че този проект се заражда в рамките на честването на 100-годишнината на българското кино. Идеята е на Деян Статулов, който заедно с един млад екип - режисьора Екатерина Минкова и оператора Борислав Георгиев - започва едно пътуване назад във времето за историята и състоянието на това култово софийско кино. "Връщаме лентата назад, но същевременно искаме да създадем образа на това кино като на едно живо същество, защото то обединява около себе си една огромна общност от хора, които са минали през него, били са възпитани от него. То е било прозорец към един друг свят, не само киносвят, но и към друг начин на живот", каза Матеева. Това се били филмите на филмотеката, които не е можело да се видят другаде, но също така лекториите, "Клуб 22", беседите пред филмите, дискусиите около филмите. тази общност, по думите на Матеева, е едно духовно общество. Вероятно ще има друго заглавие и то макар все още работно, ще бъде "Славното кино".
Според кинокритика Антония Ковачева кино "Одеон" "е орисано да бъде уникално", то носеше совята марка "филмотечно кино" независимо от салоните, в които са се прожектирали тези филми - в БИАД, след това във "Влайкова", в кино "Витоша" и накрая в кино "Дружба", в чийто салон е и сега. Тя подчерта, че филмотечните кина за в бъдеще ще повишават своята стойност, тъй като и в световен мащаб, поради огромния брой филми, снимани през изминалото столетие, старите филми ще бъдат прожектирани само в тях. те ще бъдат своеобразни музеи на киното.
Режисьорът Коста Биков пази скъпи спомени от епохата "Одеон" и приканва зрителите да споделят своите спомени във Facebook страницата на проекта. Преди да говори за най-скъпия си спомен, Биков напомни, че днес е рожденият ден на Бинка Желязкова, неговия учител, дала много на българското кино, както и много други жени. Биков се определи като човек от поколението на "отчаяните киномани", които са посещавали всяка лектория. Френската "нова вълна", каза той като цитира Годар, е възникнала от хора, "изтрили по няколко чифта дънки във филмотеката". Режисьорът изрази уважението си към кинокритика проф.Тони Андрейков, който е осигурявал чуждестранни филми за филмотечното кино. "Това име трябва да се споменава, защото това е човекът, който сееше кинопосвещение поне в продължение на 30 години", каза Биков.
Владо Трифонов е от поколението, възпитано от кино "Одеон". Той каза, че от възпитаниците на пътуващото филмотечно кино, тъй като е от Варна и е присъствал на прожекциите във Фестивалния комплекс. Дошъл в София с 3 семестъра на този киноуниверситет, за да види къде точно се намира филмотечното кино и направил киномаратон като изгледал 4 филма за един ден. Към кой филм би искал да се върне сега? - Много са филмите, но може би най-киноманските, според него са "Американска нощ" на Трюфо или "Ново кино "Парадизо" на Джузепе Торнаторе.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News