Проф. Николай Денков: Според статистиката над 50% от завършващите висше образование не намират работа по специалността

Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      В предаването
      Части от предаването
      Всички броеве

      Новият проект за изменение и допълнение на Закона за развитието на академичния състав предизвика негативна реакция в част от академичните среди. Проф. Николай Денков, служебен министър на образованието и науката, подчерта в "Още от деня", че това е дълго чакан закон, който е предизвикал и положителни реакции. В многобройни дискусии през последните години се е изисквало категорично да бъде направено нещо по отношение на повишаване качеството на научните изследвания и изискванията за академично израстване, поясни проф. Денков и напомни, че този проект е част от мерките в Стратегията за развитие на висшето образование. Законът е важен, защото по съвременната дефиниция за висше образование това е образование, което е пряко свързано с науката и подготвя най-добрите кадри. В съвременния свят най-добрите са учените, които непрекъснато следят какво става по света в тяхната област. Ролята на учените, на преподавателите във висшите училища не е само да създават нови знания, но и да внасят знанията, които идват от САЩ, Германия, Франция, коментира министърът.

      На въпрос имаме ли нужда от толкова висшисти Николай Денков съобщи, че според статистиката над 50% от завършващите висше образование не намират работа по специалността, която са изучавали. "Затова има нужда от известно намаление на броя на висшистите, но от друга страна бъдещето на света е във висококвалифицираните кадри", каза министърът и поясни, че трябва да сме в някакви здравословни граници, които са от порядъка на 40% висшисти.

      Дори и в момента тези висшисти, които не и намират работа, са концентрирани в няколко направления - икономика, бизнес и администрация, туризъм - и именно там трябва да се съкратят кандидатстудентите, за да се оправи балансът, заяви проф. Денков.

      Другият аспект от подготовката е да научат студентите как да се учат през следващия период сами, така че да могат да се адаптират във всяка променена среда, защото е добре известен факт, че 40-50% от професиите ще се променят през следващите 10-15 години, коментира министърът. И поясни, че това е връзката с процеса "Учене през целия живот", в който България изостава от другите страни. Това е резерва, която може да се използва, за да се преквалифицират специалисти при възникването на нови професии.

      Проф. Денков коментира и проблемите в средното образование, като подчерта, че никога не си е позволявал да каже, че нашето образование е лошо, това твърдение просто не е вярно. Големият проблем не е средното ниво, големият проблем е разделянето на много добри образователни институции и други, в който нямаме добро образование, заяви образователният министър. Всичко е свързано с качеството на учителите, които работят там и материалната среда, която е осигурена. По-трудното е да се задържат добрите учители в малките градове. Механизмите със заплати, с транспорт трябва да е използват, каза проф. Николай Денков.

      Чуйте последните новини, където и да сте!
      Последвайте ни във Facebook и Instagram
      Следете и канала на БНТ в YouTube
      Вече може да ни гледате и в TikTok
      Намерете ни в Google News

      Пишете ни
      x

      Сигнализирайте нередност

      и/или

      Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

      ** Тези полета не са задължителни.

      captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
      Трябва задължително да въведете кода от картинката
      < Назад