Същност на обществените медии

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

С проф. Нели Огнянова, експерт по медийно право, журналиста и философ Тони Николов, и Евтим Милошев, председател на Асоциацията на филмовите и телевизионните продуценти, обсъждахме темата за функцията на обществената медия, финансирането й и вследствие на това и нейната отговорност.

Славчо Атанасов, председател на Комисията по култура и медии в НС, ще гостува в "Денят започва с култура" по-късно, след като организира и проведе среща с представители на журналистическата гилдия, на която иска да коментира актуалните въпроси за статута, ролята и финансирането на обществените медии.

Филмов_кадър от sample.20160711_091359.flvПроф. Нели Огнянова обясни, че обществените медии имат специфика и задължения, каквито търговските медии нямат. Това е регламентирано със закон и съгласувано с правото на ЕС и България не може да го промени. "Обществените медии са много по-натоварени с изисквания, отколкото търговските медии. Обществените медии не работят за рейтинг, т.е. не може от тях да изискваме те да качват своите пазарни дялове и аудитория, защото тяхната задача всъщност е друга. Те трябва да предоставят съдържание за всички, за всекиго от българските граждани, така, сякаш той няма възможност да гледа други медии", посочи още тя.

Филмов_кадър от sample.20160711_091359.flv — 1Тони Николов подчерта, че в Европа финансирането на обществените медии пряко от гражданите чрез такси, за които те да бъдат компенсирани от други данъци, е работещ модел. "Тогава гражданите имат съзнанието, че този модел трябва да се отстоява и той е важен с оглед на нещо много простичко - на общата свобода, защото това гарантира свободния характер на обществените медии. В противен случай, когато имаме бюджетно финансиране, винаги ще имаме тези приплъзвания, намеци, тенденции - еми, ние даваме пари, ние ще срежем тези пари." Той припомни как БНТ е била наказвана от правителството на Орешарски с орязването на 5 млн. лева. Обществената медия има задължението да провежда дебати, които по някакъв начин не се случват в обществото, какъвто е и дебатът с промените в Закона за опазване на културното наследство. Много лесно е иначе да се направят поправки в един закон "на тъмно" и той да влезе в Народното събрание.

Филмов_кадър от sample.20160711_091359.flv — 3Евтим Милошев посочи, че във Франция има огромно финансиране, огромна гледаемост, огромна популярност. Какви са квотите? 40% френска продукция, 60% - европейска. За сравнение в България нещата стоят по съвсем различен начин. Той беше категоричен, че е важно да има платформа, върху която да се изявяват творческите професии в нашата страна, защото освен да информира и образова, "обществената медия има приоритета да развива творческите професии в страната-домакин, както се казва. Не само приоритет, но и задължение, защото търговският оператор има възможността да определя своята политика спрямо търговския интерес и това не е укоримо". Той беше категоричен, че трябва да има специална грижа към обществената телевизия и обществените медии.

Вижте целия разговор във видеото.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад