Шпионин
Да установиш неизбежното - с разузнаване преди действия ...
Екшън
По "Шпионски роман" на Борис Акунин
Режисьор Алексей Андрианов
В ролите: Данила Козловски, Фьодор Бондарчук, Владимир Епифанцев, Сергей Газаров, Виктор Вержбицки, Виктория Толстоганова, Алексей Горбунов и др.
Пролетта на 1941 година. В Москва се води шпионска война. Хитлер провежда тайна операция, с която да заблуди Сталин в плановете на Германия за нападение над Съветския съюз.
Ако предпочитате "Приключенията на Ераст Фадорин" пред учебниците по история, може би, ще бъдете по-близо до истината с фантазията, неуловима от цензурата и без право на обвинения. Руският писател Борис Акунин е известен със своите романи на "бъдеще в миналото". Авторът не пренаписва, а фантазира в полза на приключението и съспенса в историята, без да пречи на авторитета й и печели читатели, а киното по негови произведения - зрители и приходи с приказни сюжети от стара действителност. Посвещението му към "Турски гамбит" е: "В памет на ХІХ век, когато литературата е била велика, а престъпленията са се извършвали и разкривали изискано и с вкус".
След ХІХ идва ХХ век, след Ераст Фадорин се ражда Егор Дорин, след Руско-турската война се водят световни войни и във всичките има разузнаване, в което най-опасен е чуждият шпионин.
Прозиращата ненавист към историята на Русия и особено СССР в романите на Акунин, в които всяко приключение е за порицание на всичко и всеки, не пречи на Студия "Три Т" на Никита Михалков и телеканал "Русия 1" да заснемат без политически тон и демагогия "Шпионски роман" по сценарий на Владимир Валуцкий.
Борис Акунин неведнъж споменава,че одобрява само тези екранизации, в които създателите не икономисват. Бюджетът на "Шпионин" е 192 млн. руски рубли /7 млн.щатски долара/, което без малко достига разходите по реализацията на "Турски гамбит" и "Щатски съветник", взети заедно, и печели 2,3 млн. долара приходи от първите дни на разпространение на 1000 екрана в Русия. Голяма част от тях са за спецефекти и графически дизайн, защото филмът на дебютиращия режисьор Алексей Андрианов се различава много от романа на Акунин с: пропуснати детайли, променени цифри, адреси, добавен финал и технологии, непознати на прогреса тогава като: видеовръзка "а ла" скайп, камери за наблюдения, очила за нощно виждане, непостроени сгради, закъснели паметници, дирижабли и т.н. Подобна стилистика, любима на Люк Бесон и отличителна за модерния "Шерлок Холмс" безобидно дефинира "Шпионин" като "екшън в комикс" с множество препратки към други неправдоподобни, но оригинални "кримки".
Въпросите за аналогии продуцентът Сергей Шумаков парира на Пресконференцията за филма с отговор за "неизбежното разделение на зрителите на такива, за които това е "най-истинската лъжа" и онези, които я сравняват със съветските си спомени". Тази разлика в поколенията показва сценографията, чрез която Москва отвън и отгоре изглежда съвременна, а отвътре - стара..
."Романът и филмът предлагат своите версии за не/доверието на Сталин. Очарователното е в това, че тази версия е абсолютно фантазирана и неисторическа. Неведнъж съм завиждал на Холивуд, че е освободен и способен на фантазии за историята на Америка, с които увлича публиката по цял свят. Сега и наш филм свободно фантазира за историята на СССР и тази фантазия е хазартна и увлекателна..." / "Московски новости"/
"Шпионин" е в алтернативната красота на непостроената сталинска Москва според Генплан от 1935 година. В тази проектирана столица има Дворец на Съветите, паметник на Дзержински, във въздуха летят цепелини, по улиците пътуват двуетажни автобуси, връзката е виртуална, разпитите са хипнотични и все още няма война освен в... разузнаването.
Екранът е зает централно от Фьодор Бондарчук - блестящо избръснат, репресиран и свръхактивен агент с черна дясна ръкавица. Той е великият ловец на контрашпиони, който разсъждава за актьорската игра, а в свободното време "разпуска" в скъпи ресторанти с танго. Не говори немски, но различава немския акцент и и има специално чувство за хумор.
"Шпионин" е новият руски касоразбивач в киното. Продаден за разпространение в САЩ, за няколко дни в мрежата се издига на 14-то място сред 2500 европейски, американски и азиатски заглавия. Изключителен резултат за "РОСКино" според централата им в Лос Анджелис. Филмът е киноверсия за широк екран със съкратени диалози, които няколко месеца по-късно влизат в действието на сериен телевизионен вариант.
В сюжета на трилъра "Шпионин":
Малко преди началото на Великата отечествена война (1941-1945) немското разузнаване получава секретна заповед от Адолф Хитлер да дезинформира съветските опоненти, като убеди вожда им Йосиф Сталин, че нападения на фашистка Германия над СССР няма да има. Странно как ще остане незабелязано струпването на войски на границата?
Но шпионите на Фюрера разчитат на най-способния агент, внедрен в руските спецслужби с кодовото име "Васер". Руските разузнавачи не чакат развой на събитията, а търсят знаци. Старши майор Алексей Октябърски умее не само ефектно да танцува, но и да подбира новите кадри. Така избира младия боксьор Егор Дорин от клуб "Динамо", чийто бойни умения спасяват медицинската сестра Надя от улични крадци. След успешно първо задание Дорин е повишен и преминава в състава на група "Затея" за операция по разобличаване на немския агент Васер. Като важен държавен шпионин, Егор го очакват срещи с висши герои от родната власт и шефа на английското направление - Коган.
Операцията на Васер е успешна: среща се със Сталин и го убеждава, че война няма да има до... 1943 година. Съветското разузнаване, уморено от репресии, трудно поддържа нивото си въпреки усилията на честния и наивен Лаврентий Берия. Все пак, Васер е заловен и изпратен с правителствен самолет при баща си в Германия, който е нещо повече от негов роднина...
Златна Романова
Награда "Златен орел" за поддържаща женска роля на Виктория Толстоганова и номинации за: най-добър филм, мъжка роля на Фьодор Бондарчук, операторско майсторство на Денис Аларкон Рамирес, сценография на Виктор Петров, оригинална музика на Юрий Потеенко и звукорежисура от Националната академия по киноизкуство в Москва, Русия /2012/;
Награда "Ника" режисьорски дебют на Алексей Андрианов и номинация за сценография на Виктор Петров от Националните филмови награди на Русия в Москва/2013/;
Номинация "Жорж" /в памет на Жорж Мелиес/ за най-добър руски екшън от Руските награди на неспециалистите в киното - блогъри и зрители /2013/
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News