Ще има ли независима сцена в България

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Независима сцена в България. Поводът да говорим по темата е едно събитие в Чешкия културен институт. Гости в студиото ни са Александър Евтимов – ШАМАНЧЕТО - музикант, Гергана Димитрова - режисьор, Владия Михайлова - културолог.

Това са част от хората, които застанаха зад стратегията за развитието на независимата сцена в България и които полагат усилия да преодолеят проблемите в тази насок, включително да установят ползотворна връзка с институциите.

Гергана Димитрова дефинира понятието "независима сцена". Според нея хората , които работят в тази посока, предпочитат да наричат тази сцена "свободна сцена". това е проектен принцип а създаване на различни произведения на изкуствата. Тя обхваща тези артисти, които работят не в институции, а са самостоятелни и творчески предприемачи. Тази сцена е самоорганизираще се, на хора, които имат потребност да създават изкуство. Инициативата при нея идва от самите хора, които исакт да правят изкуство. Тази сцена има нужда от условия да се развива и необходимост да се насърчава.

Инициативата за стратегията е партньорска със Софийската община. Тази инициатива е обединила не просто Асоциацията за свободен театър , първата поканена организация, а в нея се включиха мдного други организации от други изкуства.

Културологът Владия Михайлова очерта някои от проблемите пред създаването на свободна сцена. Според нея голяма част от усилията на организаторите е свързана с това как да се създаде продължителност и устойчивост на проектите. Тук тя поясни, че проектен принцип означава да инициираш всяко свое действие, защитаваш своята програма като проект, планираш предварително, а не се ръководиш от институционалния принцип на организация на дейността. Част от мерките, които се предвиждат, е именно осигуряването на възможности за дългосрочна подкрепа на проект поне за 1 или до 3 години, за да могат организациите предворително да планират дейността си и така "от една страна да се чувстват спокойни, от друга - да имат възможността да осъществяват по-мащабни проекти, за които е необходим по-дълъг период на планиране". Михайлова, като експерт в областта на изобразителното изкуство, обясни, че става дума за съдаване на полета на видимост, за изява на визуалните изкуства. Би трябвао тези артисти да се свързват в повече мрежи, да има повече реклама и акценти, повече говорене за това, което става на свободната сцена, смята тя.

Александър Евтимов – ШАМАНЧЕТО поясни, че организаторите са срещнали да очертаят точно границите на свободната сцена. Според него особено в музиката, неговата сфера, е било много трудно да се определи къде свършва индустрията и къде започва свободната сцена. Евтимов даде пример с групата "Nasekomix", която идва от свободната сцена и е била група номер 1 по продажба на дискове в България през 2010 г., защото е продала най-голямо количество дискове от първия си албум. Като артист, идващ от извънинституционалната среда, Евтимов отбеляза, че стратегията за независимата сцена е възможност да се признае съществуването на такава видимост на свободната сцена. Той отдава голямо знначение на обединението - за първи път на една маса сядат представители на всички изкуства и се опознават.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад