Според Вас, кой трябва да има достъп до наблюдението в детските градини?

В предаването
Всички броеве

Надежда Николчева, директор на 31 СУЧЕМ "Иван Вазов": Не бих казала, че камерите решават въпроса. Те просто са един инстумент към цял комплекс от мерки. Ако разчитаме само на камерите, няма да решим този глобален проблем, с който се сблъскваме в последно време. Аз не мисля, че камерите ще създадат някаква необичайно кротка и спокойна атмосфера в училище, ако всички мерки, които съпътстват една здравословна атмосфера в образователната институция липсват.
В училището, което тя ръководи, има около 50 камери. Те решеват проблема на битийно ниво. Да не говорим, че те вървят по-скоро като преглед на събитие, да видим как всъщност се е развило то. По-важното за нас като педагози е не ученикът да върне изгубения GSM, защото камерите го следят, а така да сме го възпитали, че за него да има значение да върне GSM-a, за него да е ценно да го върне, каза Николчева.

Боян Захариев, програмен директор на Институт "Отворено общество": Има изследвания, които показват, че децата, които са следени по този начин с камери, не развиват умението за самоконтрол, умението да взимаш решение, умението да постъпваш правилно, защото в света, който живеем, надявам се по-голямата част от времето все пак прекарваме общувайки с други хора без камери и е важно да се научим да правим именно това. Аз не съм против камерите, които са само за целите на охраната и реда в училище, които са в общите помещения. Считам, че камерите в класните стаи пречат на учебния процес.

Васил Николов, представител на Инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система, в който основно участват родители: Със сигурност има проблем, след като се е стигнало дотук да се направи това предложение от нас за видеонаблюдение във всичките помещения на детски градини, училища и ясли. Подчертаваме, че говорим включително и за класните стаи, и за помещенията, където играят децата в детските градини, в самите занимални. Искам да подчертая, че не става дума за онлайн наблюдение постоянно. Искаме тези записи да се съхраняват при директора. Директорът има право да съхранява всички тези лични данни и при настъпил инцидент или оплакване, когато има нужда, контролните органи да проверят какво се е случило, дали се е случило и как се е случило, защото да не изпадаме в ситуацията дума срещу дума. Знаем, че това предложение няма да реши всяко предложение, но една учителка наскоро ми каза: "Г-н Николов, камерите ще решат половината проблеми.

Йордан Йосифов, Асоциация "Родители": Камерите не могат да решат проблема, защото те не адресират причините за насилието. Аз също говоря от името на родителска организация, аз самият съм родител. Насилието в образователните институции, в детски градини, училища е недопустимо. Това е проблем, който трябва да бъде решен бързо и ефикасно. За да се случи това, трябва да бъдат предприети мерки, които да адресират причините, а не да се борим със симптомите. Камерите създават илюзорното усещане, че се прави нещо, което може да помогне, докато през това време проблемът се задълбочава. Възможното най-бързо решение са мерки, които да увеличат достъпа на родители до детските градини, до класните стаи, да се изгради доверие между родители и учители, и да се създаде атмосфера на нетърпимост към насилието.

Вирджиния Трайкова, педагогически съветник в 119 училище "Академик Михаил Арнаудов": Камерите в класните стаи не пречат и в никакъв случай не развалят комуникацията между децата и учителите. Да, в началото, когато ги поставиха, имаше един такъв проблем "ами сега непрекъснато ще сме под наблюдение", но всъщност се свиква с камерите и всъщност никой не гледа непрекъснато онлайн какво се случва. Но помагат, убедена съм в това, помагат, когато има някакъв проблем, когато трябва да се установи какво точно се е случило, ние ги използваме в тези моменти.

Даниел Босилков, психолог в 155 ДГ "Веселина": По отношение на грижата за толкова много деца смея да кажа, че да, за колегите учители наистина в един момент това става твърде много деца, но смея да твърдя, че специално там, където работя имаме много квалифицирани учители, които успяват да се справят. Много често това е една от причините в един момент те да изнемогват, но само по себе си голямата бройка деца не може да е причина за пораждането на някаква агресия или насилие. А по отношение на това как се възпитават децата в детските градини и училищата и дали се възпитават, че имат само врагове, мога да твърдя, че децата се възпитават в една обстановка на приемственост и на създаване на приятелства и помощ. Напротив, даже в нашата практика на враговете и на сблъсъците между групи или междуличностни се гледа с много лошо око и това много ясно се заявява, че това не е нещо, което се прави и не е нещо, което се търпи.



Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад