Свлачища тормозят Варна от години. Има ли решение на проблема?

В предаването:

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

В района на Варна са регистрирани близо 90 свлачища. По данни на „Геозащита“ общата им площ надхвърля 33 хил. дка. И до днес най-опасното от тях остава в местността „Трифон Зарезан“, където повече от 10 години брегът се свлича, а панорамният път за курорта Златни пясъци е затворен. Дълбочината на свлачището е повече от 50 метра, а то е от типа „свлачища в движение“. При посещението си във Варна през юни регионалният министър Николай Нанков заяви, че за укрепване на свлачището „Трифон Зарезан“ са необходими най-малко 50 млн. лева, които в момента не могат да бъдат отделени от държавния бюджет.

През определен период от време пропада и част от пътя за Златни пясъци до спирка “Журналист”. Опасната дупка допълнително натоварва трафика, по който всеки ден минават хиляди автомобили и туристи. За да бъде обезопасен опасният район, изобретателни варненци сами поставят заграждения като предпазна мярка.

Сред опасните свлачища е и това в местността „Свети Никола“ във Варна, което може да остави повече от 50 хиляди домакинства без канализация. Причината е, че земните маси са пропаднали надолу в дерето „Почивка“ и оказват натиск върху носещите колони на мостовото съоръжение на колектора за отпадни води „Виница“ - „Траката“. Така реално Варна е изправена пред екологична катастрофа. Укрепването на свлачището и ремонтът на мостовото съоръжение на колектора ще струва милиони, с които общината не разполага. За реализирането на проекта отново ще се търси помощ от държавата.

Олег Колев, главен експерт „Свлачища и укрепване на територии“ в Община Варна: Общата му стойност на този проект възлиза на около 3 милиона като стойност. Разстоянието е около 250 метра. Както знаете геозащитните съоръжения са едни от най-скъпите и затова са необходими много големи средства. Обявили сме сегашното положение в Междуведомствената комисия, уведомили сме живущите тук, че е опасно. Това е в общи линии ситуацията към момента, като решение и като готовност от наша страна. Имаме я, просто финансите ни спират.

Преди години земни маси се свлякоха между Златни пясъци и Кранево, поглъщайки крайбрежен път, постройки и морски фар. Експерти предвиждат в близките години пълно пропадане на пътя, свързващ Варна с Албена и Дуранкулак. Укрепването ще излезе доста скъпо, тъй като се обмисля изместване на шосето. Според министър Николай Нанков проблемът може да бъде решен чрез превантивна култура и по-строг режим на строителство в свлачищни райони.

Защо се издават разрешителни и продължава да се строи на невралгични места във Варна и региона, въпреки опасността от свлачища, за момента институциите мълчат по този въпрос.

Репортер: Петър Дойкински
Оператори: Н. Чавдаров, Г. Христов

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад