Трябва ли да има вероучение в училищната програма?
Предаване: Още от деня, 10.09.2015
This is a modal window.
Гост в "Още от деня" беше адвокат Марин Марковски. С него разговаряхме за вярата, за учението и училището. Той смята, че независимо от тежките времена, в които живеем, българският народ винаги има едно много вярно чувство за оцеляване.
Според член 84 алинея 4 от проектозакона за предучилищното и училищното образование в процеса на училищното образование религиите се изучават в исторически, философски и културен план чрез учебното съдържание на различни учебни предмети. "Този текст не дава никакъв шанс на децата да се запознаят с ценностите на източно православната религия, защото в текста се казва, че те ще получат тези знания чрез други предмети", заяви Марковски. Той обясни, че ако се направи един преглед на програмата по история там ще се види, че освен за цар Борис, друго няма. Той е на мнение, че това е прехвърляне на топката, начин да се прикрие нежеланието на някои от институциите да се изучава вероучение. Адвокатът обясни, че тезата е не вероучението само за себе си само то задължително, а да бъде задължителен предмет с възможността учениците да избират и друг, например етика или друга религия. Той смята, че едно такава формулировка не дава никаква теза на противника, че образованието ще създаде напрежение. Марковски обясни, че религията не е програма за внушения, за психологически натиск, а е възможност за ценностен избор и никой няма да кара децата да стават християни. "Това е културно достижение, което нашите деца трябва да имат", каза той.
При условията и по реда на този закон, в процеса на училищното образование може да се изучава и учебния предмет религия, пише още в проектозакона. "От това "може" е проблемът, защото на практика това значи, че няма да се изучава", заяви адвокатът.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News