Външното оценяване по математика за 7 клас - къде са проблемите

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Защо оценките на децата при външното оценяване се намаляват след първия модул, при положение, че те са решили и задачи от втория? Репортерът Цвета Младенова опита да отговори на запитванията на родители за начина, по който се оценява работата на учениците по математика. Всичко идва от различните скали, по които се оценяват първи и втори модул. По първи модул 65 точки са необходими за 6, при втори модул 100 т. са необходими за 6. В дневника като текуща оценка се записва тази от първия модул (т.е. 6), с нея може и да се кандидатства, но тя се приравнява към точките от втория модул и за кандидатстване става всъщност 4.75 (приравнената стойност от 65 т. към 100 т.). Ако ученикът работи и по втория модул, то тогава се взима оценката от първия и тя може да бъде увеличена или намалена - в зависимост от решенията във втория модул.

В студиото на "Денят започва" в дискусия за оценяването на изпита по математика участваха проф.Сава Гроздев, зам.-ректор на Висшето училище по застраховане и финанси, Цвета Брестничка, председател на УС на асоциация "Родители", и Дарин Маджаров, създател на сайта "Уча се".

"По отношение на скалите на системата - това е работеща система и аз не виждам нищо лошо, този формат на изпита е доказан вече, външното оценяване на четвърти клас се прави по аналогична схема, не виждам никакви проблеми", коментира математикът проф. Сава Гроздев. Колкото до проблемите с изпита - проблемите в образованието са с години, специално в областта на математиката те са свързани с това, че са малко часовете по математика. Проф. Гроздев отбеляза, че в държавите, които водят в резултатите по математика, този предмет се изучава всеки ден. Припомни, че математиката се състои от два предмета - алгебра и геометрия. Другият сериозен проблем е занижената квалификация на учителите. А тази година имаме конкретен проблем, свързан със самия тест за 7 клас - според проф. Гроздев той не е зададен правилно, не е съобразен с възрастта на учениците, обявява се в теста, че са 20 задачи, а те не са 20, защото има две задачи с повече подусловия и тестът става 25 задачи, които трябва да бъдат решени за 60 минути. Коментира задача номер 13, но посочи, че по всички задачи има забележки.

Дарин Маджаров отбеляза, че доста трябва да се постараеш на този тест, за да изкараш тройка. И защити сериозното изучаване на математика в училище.

Цвета Брестничка подчерта, че голямото объркване и сред родителите, и сред учениците идва от това, че е вътрешно противоречив този изпит. По принцип НВО се прави, за да се направи оценка на пропуските в системата - какво затруднява децата, с какво не се справят, да се види и по местоположение, и по училища къде има проблем, така че системата да дава по-добър шанс на всяко дете. В същото време този изпит се използва и за селекция на децата, което означава, че тук се гони индивидуалния резултат, тук родителите влагат много усилия и средства, за да подготвят децата възможно най-добре за този изпит, защото от него зависи кандидатстването след 7 клас. И така наливат пари в частни уроци. Така картината отъ това оценяване е изкривена, подчерта Брестничка.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад