Експерт: Да не бързаме с новите мерки за сигурност във въздуха
Самолетни катастрофи и други въздушни инциденти предизвикват напоследък тревога и плашат гражданите, които искат да пътуват. Ще гарантират ли сигурността на полетите новите мерки след трагедията на Еърбъс А320 в Алпите?
Разговорът в студиото за новите мерки и тяхната ефективност водим с Александър Богоявленски и капитан Лилчо Лилов, бивш директор на главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".
Медицинските прегледи, които са задължителни преди започване на летателно обучение, след което са периодични по време на цялата летателна кариера на пилотите, гарантират високо ниво на компетентност, което не би трябвало да допусне каквото и да било психическо отклонение, което да доведе до такъв фатален край, категоричен беше капитан Лилов. До 50 годишна възраст се минава веднъж в годината на такъв преглед, а след това на всеки 6 месеца - Това е пълен преглед на пилотите, който засяга очи, вътрешни болести, всичко необходимо, както и психотестове, които се попълват.
Според Лилов тестовете са реални: няма как да се случи така, че човек с психически отклонения да не допусне грешка. така са направени самите тестове. Например, задава се почти един и същи въпрос, а се очаква да има два различни отговора.
Според Александър Богоявленски много се знае какви точно хора постъпват на работа като пилоти в авиокомпаниите. Авиоиндустрията има свойството да се автоимунизира - т.е. след всеки един инцидент - малък или фатален - се взимат изключителни мерки, за да не се повтори. В тази индустрия няма случай нещата да минават фиктивно. Авиацията си остава най-сигурният начин на придвижване.
По думите на журналиста в конкретния случай по-скоро прави впечатление реакцията на медиите. Версията е все още непроверена и прокурорът във Франция много ясно подчерта, че това е работна версия, работи се по нея и какво се е случило в кабината.
"Да, знаем наистина, че вторият пилот се е заключил там, но няма все още никакви окончателни заключения, т. е. оттук нататък всичко е спекулация. Аз бях потресен от броя на журналистите, които присъстваха в близост до мястото на инцидента, които според някои данни са над 500. Сами можете да си представите дали тези хора помагат на разследването в случая или по-скоро пречат на това точните данни да излязат в точното време", каза Богоявленски и допълни, че начинът на отразяване се нуждае от промени.
Журналистът припомни инцидента преди два дни в Канада, на летището в Халифакс, който обаче, за щастие се размина без жертви: 134 души се разминаха на косъм със смъртта. По думите му няколко часа след инцидента не е имало нито едно съобщение за инцидента в медиите. Защо когато няма жертви, няма новина, пита Богоявленски. В същото време продължаваме да говорим за психологичните проблеми, които евентуално е имал вторият пилот на самолета на Джърман Уингс", добавя той.
Странно е, че преди да излезе специален доклад от комисията, която го разследва, започнаха да се появяват всякакви версии, смята кап. Лилов. Според него мерките, които сега се предлагат, са доста прибързани и недостатъчно обмислени. Като пилот с голям опит той не е убеден, че предложението да влезе още един член на екипажа в кабината ще реши проблемите, тъй като другите членове на екипажа са стюардесите и дали някоя от тях ще влезе вътре в момента, в който командирът или вторият пилот е излязъл, едва ли би имало особено значение.
След излизане на окончателен доклад, след изясняване наистина на подробностите, всичко това трябва да бъде обсъдено от представители на авиокомпанията и пилотите. Всяко прибързано решение няма да бъде ефективно, подчерта капитан Лилов.
Репортаж от Техническия университет в София ни запознава с трима студенти, които учат за пилоти.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News