Защо демокрация?: За Бога, Царя и Отечеството

Верният отговор не идва от това, което вече знаете, а от онова, което още не знаете... Проект на Степс интернейшънъл, "Защо демокрация?" включва 10 филма на независими документалисти от различни страни по света за провокиране на глобална дискусия по...

Защо демокрация?: За Бога, Царя и Отечеството
За продукцията

Верният отговор не идва от това, което вече знаете, а от онова, което още не знаете...

Проект на Степс интернейшънъл, "Защо демокрация?" включва 10 филма на независими документалисти от различни страни по света за провокиране на глобална дискусия по темата "демокрация" във всички пространства. Първоначално проектът стартира в интернет с медийни партньорства преди официалната премиера на поредицата през ноември 2004г. по време на Международния фестивал за документално кино в Амстердам. След четири години работна група на Степс интернейшънъл избира 10-те най-добри предложения в селекция от 700 участващи заглавия. Авторите им и техните филми са различни в опита, произхода, отношението и интепретирането на понятието "съвременна демокрация". 10 филма поставят 10 теми, за да предизвикат критика и полемика с въпроса "Защо демокрация". За глобалната дискусия са открити он-лайн форуми в различни сайтове освен официалният на "Why Democracy?", където всеки може да сподели наблюдения и идеи.

Документален филм.

Русия, 2007г., 53 мин.

Режисьор Нино Киртадзе

Награда "Адолф Грим" за цялостна концепция на екипа от Германските телевизионни награди за изключителни медийни постижения в Марл /2008/.

За Бога, Царя и Отечеството  - демокрация по вертикалната йерархия: "Бог - на небето, Цар - на земята..."

"За Бога, Царя и Отечеството" е филмът на грузинската режисьорка Нино Киртадзе в проекта "Защо демокрация". Тя разказва историята на Михаил Фьодорович Морозов и неговата форма на руски неопатриотизъм.  През 1991г. след разпадането на Съветския съюз очакванията са за нова демократична система в съществуващите държавни граници. 15 години по-късно картината е описана като далеч по-мрачна. Режисьорката пътува до Русия, за да разбере какво имат предвид руснаците, когато говорят за демокрация.

Михаил Морозов е руски патриот, добър християнин и успешен бизнесмен. Той е собственик на Дураково - "Селцето на глупаците" - на 100 км от Москва. Тук идват хора от цяла Русия, за да се учат да живеят и станат "истински" руснаци. Влизайки в Дураково, новите жители изоставят бившите си привилегии със съгласието да изпълняват стриктните правила на Морозов. "Това, което имаме тук, е общество, което уважава вертикалата на властта, това е, от което нашата страна най-много се нуждае", казва Морозов, цитирайки своя идол Владимир Путин. Целият спектър на властта - политическа, духовна и административна - е представен в селото и жителите му се събират на полуофициални срещи с Морозов, на които обсъждат бъдещето на Русия, своите амбиции и цели. Рамката на филма показва какво движи руският патриотизъм днес и защо тези патриоти са срещу демокрацията?

Теза и антитеза...

Теза: Зададеният въпрос към аудиторията от авторите на филма е: Ако вие сте активни журналисти в борбата за човешки права, би трябвало да сте съгласни, че Путин не е добър за Русия. От идването му на власт през 2000г. журналисти, активисти и опозиция са "репресирани". Дали най-популярният от десетилетия политически лидер на страната е враг на демокрацията? Имате място за дискусия във форумите на "Why Democracy".

Антитеза: Защо точно този филм - трябва и може ли - да служи за визитка на руската демокрация?

*** За мислещи извън рамката ... Всяко понятие, включително и демокрация, когато се дефинира, вече не е свободно.  Всъщност, демокрация  е една от формите в колективния живот на човека и  независимо как се назовава, би трябвало да е регулатор на съотношението между външните му желания и изяви и вътрешните му ценности и потребности. Рамка съществува във всичко - от чувства до пазари.... Редът е този, който държи света в определна форма и всяка промяна е адекватна на ситуацията... Демокрацията отдавна не е политическо понятие, а удобно извинение за прикриване на политическа слабост или липса на самоконтрол, доказателство за което са събития и реакции на "високоразвити" демокрации и персони. Проблемът вече е извън политиката, а засяга хигиената в социума и лабораториите за идеи, които векове наред не надхвърлят най-добрата повеля към човека от Сътворението  -  за доброта, свобода, честност, справедливост и толерантност. В ХХІ век "демокрацията" глобално е загубила авторитет в новите граници на проблемите, които занимават мислещите за спасението на света...

Златна Романова