Журналистите и политиката - не(зависимостите)

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Какво виждаме на екрана и какво се случва зад него? Има ли зависимост между журналисти и политика? Това бяха темите за дискусия в студиото на "Още от деня" с журналиста Петко Георгиев. Те бяха провокирани след неделната изява на Росен Петров по бтв, когато той използва ролята си на телевизионен водещ, за да обяви, че вече е политик от "България без цензура". Веднага след това той направи и интервю с лидера на партията Николай Бареков.

Събитието предизвика и много коментари в социалните мрежи, които коренно се противопоставят един на друг - от опити да се изисква елементарна почтеност от хората, които упражняват журналистическата професия, до подкрепа на личностите с характер и дух, за разлика от безличията, които работят на заплата.

Според госта в студиото постъпката на Росен Петров е "проява на изключително лош вкус и очеваден конфликт на интереси".

"Журналистиката и политиката наистина са били много близки по своя инструментариум, по начина, по който участват във формирането на общественото мнение играят своята роля в едно демократично общество. В едно нормално демократично общество журналистиката естествено има ролята да съобщава на хората най-важните за техния живот факти и да предоставя свободна платформа за обмяна на идеи, така че хората да могат да направят своя информиран избор за своето бъдеще, за своето ежедневие. Политиците пък трябва да са представители на това обществено желание, на този обществен интерес и обществени цели", категоричен е Петко Георгиев.

Той, обаче, открои една съществена разлика между нормалните демократични държави и България в това отношение.

"В България за съжаление голяма част от действителността в медиите е съвършено различно. Има цели медии, цели медийни империи, които съществуват единствено като търговци на влияние. И за съжаление в България близостта между политици и журналисти е по-скоро като взаимоотношението между търговец на едро и търговец на дребно. И на някои от ниското им се иска да иде на високото", заяви Георгиев.

Председателят на СЕМ Георги Лозанов също официално се включи в дискусията, като коментира пред в-к "Дневник", че това, което се случи, може да се опише като активна политическа реклама от страна на един журналист. А политическата реклама въобще не съществува в нашия Закон и по никакъв начин не е регулирана, с изключение само на предизборния период от един месец. Затова Лозанов поставя въпросът дали не е редно в Закона за радио и телевизия да се въведе понятието политическа реклама.

Според журналистът Петко Георгиев, обаче, резултатите от предизборната регламентация са плачевни, като даде пример с обществените медии, които не могат да направят по-сериозна предизборна дискусия, а на частните медии нищо не им пречи и няма санкции, когато правят безобразия.

"Далеч по-важни са подмолните връзки, невидимите връзки между собственици - издатели и търговци на влияние. Вчера го потвърди Делян Пеевски, в собствено интервю той заяви, че - да, търгувал съм с влияние, правил съм услуги на Цветан Цветанов, разпъвал съм в моите медии чадър над престъпни босове", посочи Георгиев.

За него разликата между журналистическо мнение и съобщаването на реални събития е съществена, като единственото нещо, което един журналист не трябва да прави е да представя своето мнение и възгледи като обективна истина. Той добави, че светът е пълен с примери на бивши журналисти, които започват политическа кариера, но в нормалните държави двете неща са разделени, а не наподобяват взаимоотношението търговец на едро и търговец на дребно.

Последни броеве

Акценти
Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад