70 години Дунав мост
История и значение на първия най-голям комбиниран мост в Европа - Дунав мост при Русе
Документален филм
Режисьор: Евгений Иванов
Преди 70 години, на 20 юни 1954, е открит най-големият комбиниран мост в Европа - Дунав мост при Русе.
ИСТОРИЯ
Изграждането има 100-годишна предистория. Идеята за сухопътна връзка между България и Румъния се появила още преди Освобождението, но не се осъществила заради променливи политически интереси и съпътстващи войни.
Началото на Дунав мост е поставено след Втората световна война, когато България и Румъния са членове на СИВ в Източния блок, споменава се и за личното настояване на Сталин.
В изграждането на съоръжението освен България, Румъния и Съветският съюз участват Полша, Унгария и Чехословакия.
На 31 юли 1951 в Москва е подписан Протокол между правителствата на България, СССР, Полша, Унгария и Чехословакия, с който се учредява Българо-румънска организация "Дунав мост", чието Главно управление се намира в Русенската търговско-индустриална камара.
Според подписаните спогодби всяка от държавите се задължава да предостави на България и Румъния кредит в размер на 12,5 % от стойността на моста, с годишна лихва от 2%, който да се връща в срок от 15 години - със стоки, злато или конвертируема валута.
Дунав мост е построен за 2 години и 3 месеца въпреки рекордно студената зима за ХХ век в този период - температурата пада до -25 градуса, реката замръзва, но строителството продължава.
На моста работят опитни специалисти, използва се съветска техника и около 200 вагона различни съоръжения. Участват много български стопански организации. Прилагат се съвременни постижения в мостовото строителство, сводови конструкции от 160 метра, нов вид кофраж.
Основите са железобетонни, облицовани с витошки гранит, за да предпазват съоръжението от ледохода.
Общата дължина на моста е 3,5 км, междинните опори са 38.
Дунав мост е двуетажен - в долната част е изградена жп линия, в горната – асфалтов път.
Специален механизъм позволява под моста да преминават високи плавателни съдове.
Архитектурното оформление е на екип от двама румънски и двама български архитекти с ръководител арх. Георги Овчаров, чийто проект не е реализиран докрай. Художественото оформление е на украинския скулптор Михайло Парашчук.
Тържественото откриване на Дунав мост е на 20 юни 1954, в присъствието на българския министър-председател Вълко Червенков, румънския министър-председател Георге Георгиу-Деж и делегации от Унгария, Полша, Чехословакия и СССР.
Съоръжението с кодово име "Обект 889" влиза в експлоатация с името "Мостът на дружбата".
Първият товарен влак преминава по моста на 27 юни 1954 г.
*След пускането в експлоатация през 1954 Дунав мост е ремонтиран чак през 1999, в продължение на 5 години.
70 години Дунав мост ще отбележи специална изложба| Фокус
Историята на Дунав мост|Лято с БНТ, 29.06.2020
Историята зад Дунав мост|Built.bg
"Мостът на дружбата" и… политиката|Built.bg
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News