70 години Дунав мост

История и значение на първия най-голям комбиниран мост в Европа - Дунав мост при Русе

Държава: България
Година: 2024
Времетраене: 30 минути
Гледайте по БНТ 2 на: 20.07.2024, 20:00
70 години Дунав мост
За продукцията

Документален филм на Калчо Петков


Преди 70 години, на 20 юни 1954, е открит най-големият комбиниран мост в Европа - Дунав мост при Русе.

ИСТОРИЯ

Изграждането има 100-годишна предистория. Идеята за сухопътна връзка между България и Румъния се появила още преди Освобождението, но не се осъществила заради променливи политически интереси и съпътстващи войни.

Началото на Дунав мост е поставено след Втората световна война, когато България и Румъния са членове на СИВ в Източния блок, споменава се и за личното настояване на Сталин.

В изграждането на съоръжението освен България, Румъния и Съветският съюз участват Полша, Унгария и Чехословакия.

На 31 юли 1951 в Москва е подписан Протокол между правителствата на България, СССР, Полша, Унгария и Чехословакия, с който се учредява Българо-румънска организация "Дунав мост", чието Главно управление се намира в Русенската търговско-индустриална камара.

Според подписаните спогодби всяка от държавите се задължава да предостави на България и Румъния кредит в размер на 12,5 % от стойността на моста, с годишна лихва от 2%, който да се връща в срок от 15 години - със стоки, злато или конвертируема валута.

Дунав мост е построен за 2 години и 3 месеца въпреки рекордно студената зима за ХХ век в този период - температурата пада до -25 градуса, реката замръзва, но строителството продължава.

На моста работят опитни специалисти, използва се съветска техника и около 200 вагона различни съоръжения. Участват много български стопански организации. Прилагат се съвременни постижения в мостовото строителство, сводови конструкции от 160 метра, нов вид кофраж.

Основите са железобетонни, облицовани с витошки гранит, за да предпазват съоръжението от ледохода.
Общата дължина на моста е 3,5 км, междинните опори са 38.

Дунав мост е двуетажен - в долната част е изградена жп линия, в горната – асфалтов път.
Специален механизъм позволява под моста да преминават високи плавателни съдове.

Архитектурното оформление е на екип от двама румънски и двама български архитекти с ръководител арх. Георги Овчаров, чийто проект не е реализиран докрай. Художественото оформление е на украинския скулптор Михайло Парашчук.

Тържественото откриване на Дунав мост е на 20 юни 1954, в присъствието на българския министър-председател Вълко Червенков, румънския министър-председател Георге Георгиу-Деж и делегации от Унгария, Полша, Чехословакия и СССР.

Съоръжението с кодово име "Обект 889" влиза в експлоатация с името "Мостът на дружбата".

Първият товарен влак преминава по моста на 27 юни 1954 г.

*След пускането в експлоатация през 1954 Дунав мост е ремонтиран чак през 1999, в продължение на 5 години.

70 години Дунав мост ще отбележи специална изложба| Фокус

Историята на Дунав мост|Лято с БНТ, 29.06.2020

Историята зад Дунав мост|Built.bg

"Мостът на дружбата" и… политиката|Built.bg

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад