Дебат за планираните санкции в училище - Ирина Манушева, Асен Александров и Иван Игов
Предаване: Денят започва, 23.04.2025
Заформя се истински граждански и обществен дебат. Направленията са няколко, след като граждански организации, граждани, активисти изразяват силно притеснение от цели пакети мерки в българското образование, които се подготвят и обмислят в министерството. Те се отнасят към санкциите, към дисциплината, към отсъствията, към бъдещия предмет “Добродетели и религии”.
Друг проблем, който вероятно е крайен продукт на образователната система, са т. нар. локали - това са проблемни, агресивни деца, които се заформят като много притеснително явление.
Неслучайно национална мрежа за децата излезе с общата позиция, подкрепена от десетки организации, която е насочена към общия тон, който напоследък беше зададен на промените в образованието, насочени предивно към санкции, забрани, допълнителни ограничения, въвеждане на нови предмети с доста спорно обществено подкрепа, заяви в студиото на “Денят започва” Ирина Манушева от Национална мрежа за децата.
“Започнахме от темата с отсъствията и трябва да отбележим първо, че тази мярка - възможността родителите да извиняват до 15 дни отсъствие, беше въведена преди една астрономическа година, но всъщност дори не е изминала една учебна година откакто тя съществува. И общото мнение, не само на родители, но и на много педагози, на много лекари е, че тя действа изключително добре. Защото, нека да припомня, основната причина тя да бъде въведена, беше родителите да имат възможност да извиняват като краткотрайни отсъствия по здравословни причини, без да занимават лекарите с такава чисто административна работа, като издаване на бележки. Такава е практиката в цяла Европа. Не съществува друга държава, която дори за краткотрайни отсъствия по здравословни причини да изисква медицински документ. Това беше компромисът, предложен миналата година от министерството, и ние го сметахме за едно изключително елегантно и лесно решение.”, коментира Нушева една от предложените промени в ситстемата на образованието.
Аз се учудвам, защо е толкова важно за някои родители това да бъдат в ведомителен режим, а не, например, в съгласователен, реагира Асен Александров - председател на Съдружението на директорите в средното образование и директор на 51-о училище в София.
“Не си спомням нито един случай, когато се извиняваха от директора, в който да съм отказал - не по 10, а по 15, по 20 дни, защото има различни причини. Така че аз не мисля, че кой знае каква промяна е станала при тези 10-15 дни. Но освен тази субкултура, която е в София и в големите градове, съвсем скоро имахме една среща на Сдружението на директори и една директорка от Кърджали в едно персонално училище каза: “На нас проблемът не са тези 15 дни, на нас проблемът е, че има ученици, които изобщо не идват на училище”, отбеляза той.
Идеята е за доброто на децата - да не отсъстват без причина, подчерта Александров и допълни:
“Все пак аз продължавам като директор и като учител да считам, че съгласователният режим е въпрос на уважение към училищната институция.”
Аз мисля, че за децата просто не им пукат, заяви детският психолог Иван Игов и поясни:
“Точно така е, защото това, което се случва между учителите и родителите, тях сякаш не ги касае. И това е големият проблем на българското образование - липсата на диалог на всички тези нива. А това е заради много неща - претрупаната система, лошо финансираната система, липсата на достатъчно училища в големите градове. И най-лошото е, че вместо да тръгнем оттам, да решим проблема с финансите, със сградния фонд или какво ли там, ние започваме със забрани и наказания. И това е най-страшното, защото забраните и наказанията показват не просто само слабост, а и липса на компетентност за това някой да управлява образователната система.”
Какво още коментираха гостите в студиото вижте във видеото.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News
