Какво предизивка недоволството срещу 9-ет. строеж на ул. "Оборище"

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Разискваме архитектурния проблем в студиото с архитектите Ивайло Петков - общински съветник и Пламен Братков.

"Ние непрекъснато се сблъскваме с чудовищата на законите, които сме наследили и ползваме. Истината е, че всичко, което се случва е законосъобразно. .. всичко, което излиза, макар и законосъбразно, няма критерии ценност и естетика", заяви арх. Ивайло Петков.

Много от сградите - паметници на културата са оставени да се рушат, защото параметрите на устройствения план са няколко пъти по-високи, отколкото тези сгради могат да поемат чрез реконструкции. Няма и никакъв икономически и финансов механизъм, по който инвеститорите или собствениците да се стимулират да направят качествен ремонт, обясни арх. Петков.

Той заяви, че с участието си в Столичния общински съвет е поел ангажимента за ревизиране на общия устройствен план чрез създаване на плаващи параметри, които да ограничат множество максимални допустими застроявания на базата на квотен принцип за възможността те да бъдат постигнати. Това, по думите му, в историческия център на града може да стане под различни форми на стимули. Да е ясно, че ако иска да постигне толкова висока сграда, то "трябва да е осъществил безброй много други мероприятия".

Законосъобразността на такива проекти е най-лошото, съгласиха се събеседниците.

"Така ще бъде, докато архитектурата е анонимна, докато не знаем кой стои зад нея, докато за архитектурата не се говори", убеден е арх. Братков.

Той смята, че големият проблем е у нас и в архитектурната ни култура. Разговор за архитектура, според него изобщо няма, няма къде да се дебатира, да бъде анализиран такъв проект. Проблемните в архитектурно отношение зони изискват повече от един сценарий, изискват провокации, коментар, категоричен е арх. Братков. 

"Истината е, че винаги сме пост фактум. В един момент се оказва, че някои неща се правят тайно, в един момент накрая ние консумираме само резултата.", заключи архитектът.