Камий Клодел 1915
Само няколко дни от "живота" и мястото, когато духът страда и умира много преди тленното...
Биографична драма
Режисьор: Брюно Дюмон
В ролите: Жюлиет Бинош, Жан-Люк Венсан, Марион Келер и др.
ФАБУЛА
Три дни от живота на Камий Клодел, в очакване на рядка среща...
СЮЖЕТ
Зимата на 1915 година. По настояване на семейството й скулпторката Камий Клодел живее в приют за душевноболни.
Тук тя очаква едно от малкото посещения на своя брат Пол Клодел - поет, католик и дипломат.
ФИЛМЪТ И ИСТОРИЯТА
Драмата "Камий Клодел 1915" се позовава бегло на кореспонденцията на Камий с брат й Пол, като пресъздава рядък, но знаков момент от живота й в Мондеверг на Монфаве (Воклюз, близо до Авиньон).
Мондеверг е приют за душевноболни от 1860 и до днес. Тук скулпторката Клодел спира да твори завинаги и не излиза до края на живота си.
*Във филма в роли са снимани действително болни пациенти и техния обслужващ персонал, за което режисьорът Брюно Домон пояснява, че искал да подчертае контраста между истински болните и принудително затворените там.
Образът на Камий Клодел е пресъздаден с чувствителността на актрисата Жюлиет Бинош.
ИСТОРИЯ
През 1914 година Камий Клодел влиза в Мондеверг и пише до галериста Йожен Блот:
"Попаднах в бездна. Живея в свят, колкото любопитен, толкова и странен. От съня, който беше целият ми живот, това е кошмарът". Камий Клодел
Камий е изпратена в Мондеверг против волята си, от семейството й, което не отговаря на постоянните й молби да излезе от там. През всичките 29 години в приюта никой от тях не я посещава освен брат й Пол Клодел, но той идва само няколко пъти в началото, преди да се отдаде на кариерата си като поет, драматург и дипломат, пътуващ в Китай, Бразилия, Япония, Дания.
Дори след пенсионирането си през 1936 и установяването му в Париж, Пол не търси Камий, но прегръща бюста, който тя му е посветила в младостта си - на "Римлянин".
Камий Клодел избира да учи и твори скулптура въпреки семейното неодобрение, с изключение на баща й, който я подкрепя.
В изкуството е известна в сянката на самородния талант на Огюст Роден, като негова ученичка, любовница и муза. Двамата се срещат след като академичният й учител Алфред Буше заминава за Флоренция и я препоръчва на Роден.
Огюст Роден харесва Камий и се вдъхновява, жените в живота му са необходимост и не са една и две.
Смята се, че муза на Роден е била и Роз Бьоре, за която накрая се жени.
Тази емоционална развръзка разстройва Клодел и тя решава да продължи сама с отделно ателие - твори в атипичен стил, с бронз и мрамор. Въпреки това е травмирана и изпада в съмнения, че Роден краде идеите и творбите й. Същото състояние я съпътства и в приюта, където се страхува от много неща, дори от храната, и приготвя всичко сама. Приписват й диагноза "параноя".
Камий Клодел умира в Мондеверг - душевно и физически.
Според писмо на директора до брат й Пол Камий е починала от глад.
Погребана е в масов гроб, много по-късно е издигната нейна паметна плоча.
Днес приютът за душевноболни в Монфаве е реновиран като лечебно заведение и е известен именно с престоя на Камий.
Филмът "Камий Клодел 1915" е представен в година на почит към паметта й - 100 години от влизането й в приют, първо в Париж, после в Монедеверг, и 70 години от смъртта й.
Златна Романова
НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ
Номинации "Люмиер" и "Луи Делюк" от Франция, "Златна мечка" от Берлин (2013-14)
Награди от Фестивали в Брюксел, Истанбул и Талин (2013-14)
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News