Система за собствени ресурси на Европейския съюз

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Съвсем наскоро Полша и Унгария използваха правото си на вето и блокираха финансовия пакет на Европейския съюз. Посочената причина е обвързването на достъпа до парите с  върховенството на закона. 

Този пакет включва бюджета за периода от 2021 до 2027 година на стойност 1,1 трлн. евро., възстановителния план „Следващо поколение“ в размер 750 млрд. евро, както и системата за собствени ресурси на Европейския съюз. 

За разлика от националните бюджети бюджетът на ЕС има инвестиционен характер и не може да излиза на дефицит. Той се формира от вноските на всички държави-членки. Европейските договори определят, че бюджетът „се финансира изцяло от собствени средства“. Решенията за източниците на приходи се вземат от Съвета с единодушие, като преди това Парламентът трябва да предостави становище. Решенията подлежат на ратификация от всяка държава - членка. През последните 32 години ЕС не е въвеждал нови източници на приходи. Към момента те са мита, ддс, дял от БВП на всяка държава и категория „други“. Тук влизат глоби за компании, нарушили законодателството на ЕС за конкуренцията, вноски от страни извън ЕС по отделни програми и данъци върху възнагражденията на служителите в европейските институции.

На септемврийската пленарна сесия евродепутатите гласуваха чрез ускорена процедура законодателно становище по Решението за собствените ресурси. То ще даде тласък на икономиката, защото ще позволи на Комисията да набере на финансовите пазари 750 милиарда евро за фонда за възстановяване.

5-годишен план разяснява, че след новоприетото решение за допълнителни собствени ресурси се очаква:

от 1 януари 2021 г. 

нова национална вноска на база нерециклираните отпадъци от пластмасови опаковки 

приход от компании, отговорни за вредни емисии

 

от 1 януари 2023 г.

такси върху дигиталните услуги и 

въглероден данък върху вноса на стоки от страни извън Европейския съюз

 

от 1 януари 2024 г. 

данък върху финансовите транзакции

 

от 1 януари 2026 г. 

дял от данъците върху облагаемата печалба на компаниите

Депутатите искат също така да бъдат премахнати всички намаления на вноските за отделни страни. Новите източници на приходи ще трябва да помогнат за изплащането на общия дълг, който държавите ще поемат за финансиране на фонда за възстановяване от COVID-19.

За по-експертно разглеждане и разясняване на тематиката потърсихме мнението на Жозе Мануел Фернандеш и  Валери Хайе, членове на комитета по бюджет и докладчици по темата, както и Били Келъхър от Обнови Европа.  

Жозе Мануел Фернандеш: Решението за собствени ресурси позволява изпълнението на бюджета. Те са част от финансирането, но те са и своеобразна компенсация. Решението, свързано с тях е историческо, защото то позволява на Комисията да навлезе на пазарите. За първи път Комисията ще може да търси тези 550 милиарда от пазарите. 360 милиарда са заеми, но 390 милиарда са субсидии, които влизат в бюджета като външни постъпления и после се насочват към програми и към страните-членки във вид на подпомагане. Това е солидарност в действие. 

Валери Хайе: Собствените ресурси и средства ще принадлежат на самия Европейски съюз. Има две основни категории собствени ресурси. Едните са зелените собствени ресурси, а другите са собствените ресурси, свързани с вътрешния пазар. Зелените вътрешни ресурси са гъвкавия принос от 2021 година към механизма за ограничаване на въглеродните емисии по границите и механизма за обмен на квоти от вредни емисии.

Жозе Мануел Фернандеш: Понякога държавите-членки получават доста добри средства в този процес. Например митническото облагане. От него страните-членки получават по 25 процента за себе си. Смята се, че в това отношение трябва да има намаляване. Страните-членки не бива да прекаляват със събиранията и по този начин донакъде да отклоняват пари, които трябва да постъпят в бюджета на Европейския съюз.      

Били Келъхър, Обнови Европа: Начинът, по който гарантираме собствените си ресурси, ще бъде значително предизвикателство. Трябва да бъдем много, много внимателни, за да не намалим или подкопаем конкурентоспособността на европейската икономика като цяло. Трябва да имаме предвид, че в момента ние участваме в международен диалог чрез Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, именно за да видим как можем да осъществим някои форми на данъчно облагане, които ще обезпечат собствени ресурси. Но правенето на това едностранно, без международно споразумение може наистина да подкопае конкурентоспособността на Европа.

Новите източници на средства приоритетно ще финансират Европейския зелен пакт и плана за дигитален преход. Освен това те биха подкрепили функционирането на единния пазар и биха намалили зависимостта на бюджета от преки национални вноски.

Жозе Мануел Фернандеш: Искаме Next generation EU, фондът за развитие, да е факт до края на януари 2021 година. Решение, взето с единодушие в Съвета, ще задейства ратифицирането му от парламентите на отделните държави. В България парламентът ще трябва да го ратифицира. Самата ратификация не осигурява автоматично фонда за развитие. По принцип приемането на решение за собствени ресурси отнема около една и половина до две години. Процесът е дълъг. Европейският съюз, предприятията, гражданите очакват тези пари, за да се справят с отрицателното въздействие на пандемията. От наша страна, ние направихме всичко необходимо, за да може всичко да е на разположение в края на януари 2021-ва година. 

Били Келъхър: Европа е изправена пред много предизвикателства. Имаме свиващи се икономики заради пандемията Covid-19. Увеличаваме безработицата и увеличаваме бюджетния дефицит в еврозоната. И така, Фондът за възстановяване е изключително важен и ние трябва да гарантираме, че Европа има важна роля при рестартирането на националните икономики и осигуряването на възможности за работа, както казах, след отминаване на пандемията.
Валери Хайе: Разходите по лихвите ще текат още от следващата година. По следващата многогодишна рамка от 2021 до 2027 година разходите по лихвите към заема се оценяват на 12,9 милиарда евро върху всички програми. И от 2022 ? до 2028 година Европейският съюз ще започне да изплаща лихвите. И този заем трябва да бъде финансиран буквално от утре, от началото на 2021 година, до 2058-ма. 

Жозе Мануел Фернандеш: Ако един-единствен национален парламент не ратифицира решението, няма да има фонд за развитие. Европейският съюз има ценности, които трябва да защитава. И трябва да даде пример, когато има нужда от въвеждането на система в общност от почти 450 милиона граждани. Това е значителен общ пазар. И аз съм сигурен, че общественото мнение ще бъде взето под внимание. Защото става въпрос и за една финансова справедливост. Мисля, че всички са съгласни с принципа, че който не плаща, ще трябва да започне да плаща. Мисля също, че всички са съгласни с хармонизирането на фискалния процес, за да се избегнат злоупотребите, избягването на данъци и укриването на данъци. И според комисията, годишно се говори за ресурс, който е седем пъти по-голям от годишния бюджет. Говорим за трилион - хиляда милиарда евро годишно.

Валери Хайе: Европейският съюз трябва да заяви ясно своята сила и ценности, трябва да защити производителите. Граничният механизъм за въглеродните емисии е именно, за да защити предприятията. И вече се вижда ясно, като това ме прави щастлива - как Европейският съюз, дори и в трудните условия на пандемията, отстоява своите позиции пред Китай, пред Съединените щати, пред Русия. Този подход трябва да продължи, независимо от сложната и напрегната геополитическа обстановка. И няма никакво противопоставяне между заявяването на ясни позиции и икономическия залог. Напротив. Ние сме най-богатия пазар в света и американските и китайските предприятия имат нужда от европейските консуматори.              

Жозе Мануел Фернандеш: Държавите-членки упражняват основната дейност. За собствените ресурси Комисията прави предложение, Съветът го преглежда, после то се изпраща в Парламента, който дава мнение. Това мнение не е задължаващо, но ако не бъде дадено, процесът спира дотам. После парламентът трябва да вземе единодушно решение и после решението отива към страните-членки, които според съответните си конституции, ратифицират решението.  За съжаление трябва да кажа, че някои страни-членки използват това решение, взето единодушно, за да упражняват натиск по други въпроси. И това е неприемливо. Това е липса на солидарност с останалите страни-членки.      

Валери Хайе: Няма да има двойно облагане. Всички са съгласни с това - страните-членки, правителството, комисията. Нека повторим. Става въпрос само за това онези, които не плащат, да започнат да плащат. Целта е да се опростят и хармонизират данъците в рамките на Европейския съюз. Няма да има двойно облагане. Така, както е устроен днес, Европейският съюз не може да вдига данъците. Те ще бъдат увеличени от страните-членки, а постъпленията ще се вливат в Европейския съюз. Аз лично съм настроена благосклонно към идеята Европейският съюз да може да увеличава данъците, но това може да е само една бъдеща стъпка. Днес положението не е такова.

Били Келъхър: Трябва да отстояваме това, че при финансиране на собствени ресурси ние не пренебрегваме националните парламенти и суверенните права на държавите да определят собствено данъчно облагане, а също и не подкопаваме конкурентоспособността на европейската икономика.

Собствените ресурси осигуряват финансова независимост на различни нива. Без тази система ще бъдат спрени програми на Европейския съюз, разходите по тях ще бъдат поети от обикновения данъкоплатец. Технологичните гиганти и компаниите-замърсители ще продължават да развиват своя капитал и имидж без увеличение в таксите. И всичко това на гърба на нас, европейците. Затова решението за собствени ресурси е историческо и важно за нашето бъдеще

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад