След влаковата катастрофа край София - анализ на експерти по железопътен транспорт
Предаване: Денят започва, 16.01.2025
Не може системата на железниците да изостава с години от това, което се случва около нея. Няма как да не се инвестира в сигурност, в дигитализация, в цифровизация, които елиминират човешкия, субективния фактор. При субективния фактор неминеумо се стига до грешка, това каза в “Денят започва” Марио Нинов, експерт по железопътен транспорт.
Той обясни, че в участъка на инцидента, е въведена в експлоатация една от съвременните осигурителни техники - т.нар. диспечерска централизация, където движението се контролира от един човек, който се намира в диспечерския център в София и би трябвало да не позволява такива инциденти да се случват.
“За да има подобен инцинет, това означава, че тази система не е работила нормално. Човешката грешка е след това”, подчерта той.
Доц. Д-р Кирил Велков, експерт по железопътен транспорт, изтъкна, че повече от 20 години цялата железопътна инфраструктура са стопанисва от Държавно предприятие НКЖИ. Останалите елементи на железопътния транспорт принадлежат на различните оператори, като само два от тях са държавни - двете БДЖ-та.
“НКЖИ отговаря за сигурността на движението по железопътната инфраструктура. Подаваните от нейните служители или системи сигнали, трябва да се изпълняват от операторите. В случая най-вероятно става въпрос за комбинация от човешка грешка и неработеща система”, подчерта той и допълни, че България доста изостава от развитието на европейските държави.”
Вижте целия разговор във видеото.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News