Владимир Тодоров: Всяка година 25-30 български деца загиват по пътищата
Предаване: Денят започва, 03.04.2025
В последните дни на пътя Плевен - Луковит имаше две катастрофи. В отсечката Телиш - Радомирци 12-годишно момиче беше убито. Бащата на жертвата зададе въпроса какво означава да бъдат подавани сигнали до една институция, която е ангажирана с живота на хората и поддръжката на пътища и тя да не реагира? Определи това като престъпно бездействие.
В студиото на "Денят започва" за войната по пътищата разговаряхме с Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Той прогнозира, че през тази година в пътнотранспортни произшествия ще загинат около 25 деца.
"Всяка година 25-30 български деца остават по пътищата. Една класна стая остава празна. И това, за съжаление, е едно устойчиво положение, което не се променя през годините."
Той обясни, че пътната безопасност е комплекс от фактори - инфраструктура, висока скорост, състояние на автопарка, състояние на подготовката на младите водачи, политика на пътна полиция, законодателство. В случая важно е да обърнем внимание на инфраструктурата, защото в този случай вероятно тя е причината за трагедията.
"Пътна полиция е подавала сигнали многократно. Освен това, те извадиха статистика, че за 5 години там има 30 катастрофи, с трима загинали, т.е. имаме повторяемост."
Каква е причината да не се предприемат мерки при проблеми с пътя? В последните 3 години финансирането на Пътната агенция е изключително ограничено. Освен това там има голямо текучество - през 6 месеца се сменя ръководството, допълни Тодоров.
"В държавата има 36-40 критични пътни участъци. КАТ ги знае, общините ги знаят, всички ние ги знаем. Някъде има поставени нарочни знаци, че това е критичен пътен участък. На други няма такива. Но нямаме подготовка да кажем, отделяме финансиране, тази година ще оправим 3 или 4."
Тодоров акцентира, че когато се говори за пари, трябва да се зададе въпросът какво се случва с фонда, който събира пари от глоби.
"В този фонд всяка година се събират над 100 млн. лева. Нямаме обаче разработена система как да се харчат тези средства и обикновено МВР си купува с тях или коли, или дрегери, или ще прави някакви лаборатории, което също е важно. Голяма част от тези пари не могат да се изхарчат и влизат в бюджета на МВР. Затова предлагаме този фонд, в който влизат глобите, да се обособи като самостоятелно юридическо лице. Нека да има прозрачност, нека да има план как ще се остранят такива проблемни пътни участъци и да започне да се работи по този план."
Вижте целия разговор във видеото.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News