67% от младежите не правят нищо

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

В "Денят започва с култура" говорихме за младите и се опитахме да потърсим решение на проблемът с това, че 67% от тях не се занимават с нищо. Според доклад на Института за социални изследвания относно ефективността на младежките политики у нас, хората между 15 и 29-годишна възраст разполагат с прекалено много свободно време и нито учат, нито работят. От близо 1 500 анкетирани 77% не смятат и да изкарат допълнителни курсове и да добиват нови умения. В дискусията в студиото взеха участие доброволецът от wish box Елена Георгиева, Цветан Цветански от Центъра за образователни инициативи, специалистът "човешки ресурси" Павел Хаджиев и ученикът и изобретател Мино Караджов.

Павел Хаджийски от 8 години се занимава с това да търси и да намира различни специалисти. Според него големият проблем е, че хората нямат желание, места, от които да черпят вдъхновение и нямат мотивация да направят нещо с живота си. Той каза, че един от класическите въпроси, които задава на кандидати за работа, е как се виждат през 2020 година. По негови наблюдения повечето хора нямат никаква визия за бъдещето си, никаква идея за перспективата и никакво желание за чисто кариерно развитие.

Цветан Цветански смята, че данните от статистиката надали са учудили някого и на него му звучат малко оптимистично. Според него ако се попита някой, то той би посочил по високи цифри на безделие сред младите хора. "В този смисъл тези данни дори звучат леко успокояващо", каза той. Цветански обясни, че това, което ни показват тези данни са три нарушени връзки - на младите хора с образованието като система, на образованието и бизнеса и на образованието с обществото. Според него тази анкета припомня неприятния факт, че образованието вече е загубило ореола си на престижност.

Елена Георгиева се занимава с кариерно ориентиране на ученици от 8-ми до 12-ти клас. Според нея не е скъсана само връзката между образованието и бизнеса, но и тази между личния свят на човека, това кой е той, какво иска за себе си, кои са неговите умения, таланти, уникалност и какво иска да прави с живота си. Тя смята, че образователната система не задава тези въпроси и няма механизми в образователната система за себепознание и завръзка между това, което се учи и това, което се случва в професионалния живот.

Мино Караджов смята, че проблемът е в семейството. "В училище ни карат да мислим по един начин обаче всъщност семейството ни дава основното образование", каза той. Според него от там се учим как да бъдем хора.