Изследване: Около 40% от българските ученици са функционално неграмотни

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

България е на 45 място от 72 страни, участвали в международното изследване PISA 2015 за оценяване на постиженията на 15-16-годишните ученици в три познавателни области – природни науки, математика и четене.

Под прага на функционална грамотност са 37.9% от българските ученици по природни науки, 41.5% по четене и 42% по математика. Под функционална грамотност се разбира умението на учениците да намират, осмислят, преобразуват и представят информация, да решават съществуващи проблеми.

Резултатите от PISA от 2015 г. са по-добри от резултатите ни от 2006 г., коментира националният координатор на изследването Светла Петрова.

Данните от PISA 2015 показват, че средният резултат на учениците по природни науки в държавите от ОИСР е 493 точки. С най-висок среден резултат са учениците от Сингапур, които изпреварват значително останалите ученици със среден резултат от 556 точки. След това са учениците от Япония със среден резултат от 538 точки, от Естония – с 534 точки.

Това, че ставаме все по-неграмотни, не е вярно. Ние стоим еднакво неграмотни, обясни Цветан Цветански, председател на Управителния съвет на Центъра за образователни инициативи.

Изключително тревожно е, че учениците са заложници на средата, от която произлизат, заяви проф. Адриана Дамянова.