Как да спрем войната по пътищата

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Разговаряме в студиото по темата за безразсъдното шофиране и невниманието на пешеходците - фактори, които водят до високата смъртност по пътищата. Наши гости са Христо Радков, председател на МЕНСА и Владимир Тодоров, Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Поводът за днешния ни разговор са последните промени в Закона за движение по пътищата. Целта на законопоректа е да ограничи войната по пътищата, предизвикана от небрежни, пияни или дррогирани шофьори. От сега нататък провинилите се шофьори могат да загубят книжките си, както и номерата на автомобилите си. Глобите се завишават като могат да стигнат дори до 3 хиляди лева, а нерегламентираните гонки се криминализират.

Христо Радков не вярва, че новите мерки ще постигнат целта си. Според него те могат да доведат дори до увилчаване на броя на убитите и ранените, тъй като единственият акцент в тези промени е качването на глобите. По думите му няма анализ, който да насочи вниманието към тези фактори, които водят до най-високата смъртност на пътя. Завишаването на паричните санкции няма стреснат нарушителите, смята Радков, защото българинът не плаща и без това глоби. Той обаче е против свалянето на номерата и мисли, че трябва да се помисли за друга мярка.

По темата за пешеходците Радков напомни, че пешеходците имат права, имат предимство а пешеходна пътека, но предимство с условности и законът ясно ги е установил. Пешеходците обаче не масово не знаят, че релсовото превозно средство, трамваят, автомобилът на специален режим имат предимство пред тях. Радков смята, че е нужна широка разяснителна кампания сред пешеходците.

Владимир Тодоров се съгласи с Радков за "механичното" повишаване на глобите. Иначе, свалянето на регистрационните табели като санкция се случва за първи път и тя цели да се бори с шофьорите без книжка, тъй като няма каква друга санкция да се приложи към неправоспособните водачи. Освен това, по негово мнение, полезва мярка е и изискването за каране със зимни гуми или с грайфер на гумите минимум 4 мм през студения сезон. В хода на възникналия спор за и против свалянето на номерата, Тодоров оясни, че в Европа съществува и конфискуване на автомобила по определена процедура. По отношение на заснемането на автомобила на публични места, например, на улицата, Тодоров допълни, че в Европа то е разрешено. Той оббърна внимание и на едно противоречие в самия закон. От една страна пешеходецът трябва да прецени, слизайки на платното, скоростта на идващия автомобил, което е невъзможно. От друга страна автомобилът трябва да спре, стъпвайки на пешеходната пътека. Оттук идват портиворечията в съдебната практика по тези случаи, тъй като едни съдии стъпват на единия член от закона, други - на другия.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад