Каква е причината за скока на цените на горивата?

В предаването ще видите:

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Според Христо Казанджиев е нормално поведение на участниците на пазара. Цената на петрола се увеличава от средата на миналата година. Към настоящия момент увеличението е над 50%. Калкулирайки това увеличение в цената на петролните деривати се установява, че има съвсем пряка зависимост и съответства на ръста, с който се е увеличила цената на петрола. Ако има някаква спекула, тя е в отделни бензиностанции, а не като тенденция, защото при по-високо търсене би следвало да се очаква недостиг на горива, за да се увеличава цената. По думите му в тази ситуация някои бензиностанции могат да инкасират някакви печалби, но има Комисия за защита на конкуренцията, която трябва да ги следи.

Христо Казанджиев: По-важно е дали основните играчи на пазара в България, имам предвид фирмата с доминиращо положение - Лукойл, злоупотребява с тази своя позиция. Преди година и половина КЗК излезе с две обвинения - първото беше за картел. Оказа се, че такъв няма. Но второто изследване беше за установяване дали има нарушение от страна на Лукойл като доминираща фирма на пазара. И досега заключение по това проучване няма, въпреки че има сериозни основания да смятаме, че има някакъв елемент. Но даже и да има, влиянието върху цените не е чак толкова високо.

Красимир Георгиев изрази съмнение дали цените на горивата са в нормална зависимост от световните тенденции или това повишение има чисто български привкус. "Направих си труда да видя какви са акцизите в България. Те са може би най-ниските или едни от най-ниските. 646 лева е акцизът на 1000 л дизел, което прави 64,6 ст. на литър от ценообразуването на бензиностанциите за 1 л. Бензинът е 710 лева на 1000 л, което прави 71 ст. на литър. Но до 2,30, 2,40, 2,50 има доста много мегдан и тук смятам, че има резерви за икономия на едни излишни разходи, които, ако търговците на горива са коректни, би трябвало да ги отразят в цените." Като пример той даде това, че пари могат да се спестят от заплати на служители, които зареждат автомобилите на клиентите. Шофьорите сами могат да си зареждат колите.



Вижте целия разговор във видеото.

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад