Китайските интереси в Източна Европа - коментар на Емил Хърсев
Темите в предаването:
Според Хърсев интересът на Китай е към инфраструктурата и то не само в нашия регион, а навсякъде по света. Китайските инвестиции са предимно към големите пристанища, в нашия регион инвестициите са в пристанището на Пирея, отбеляза финансистът. В Африка почти всички пристанища се оперират от китайски оператори, в САЩ също направиха опит, но им беше отказано заради защита на националната сигурност.
Проектът "Един пояс, един път" е основната доктрина за експанзията на Китай. Инвестициите са предимно в инфраструктурни проекти - транспортни коридори, транспортни средства, складове и места за обработка на китайските стоки. Според Хърсев това е алтернативата за изместване на чуждестранните инвестиции на Китай от финансови активи в реални такива.
Финансистът предупреди, че китайският интерес трябва да се преценява много внимателно от всеки контрагент, тъй като е много трудно да се работи с тях.
"Винаги трябва да се отличава обещано от договорено и дадено. Тези неща са много драматични", отбеляза Емил Хърсев.
По проекта "16+1", визиращ Източна Европа и Китай, са обещани 15 млрд. долара преки инвестиции на Китай в тези икономики, най-голяма сума от тях е обещана на Босна и Херцеговина, следва Сърбия, Чехия.
"България е на много странна позиция тук - ние сме единствената страна, на която е обещано по-малко, отколкото е дадено. Ние обещание имаме за десетина милиона по тази програма, а само инвестицията в летище Пловдив е за над 300 млн.", подчерта финансистът.
И ако се реализира проектът за АЕЦ "Белене", ще се окаже, че България от последната страна, на която е обещавано нещо по тази инициатива, ще се превърне в първата, тъй като ще надхвърлим далеч инвестицията, обещана в Босна, коментира Хърсев.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във
Facebook
и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в
TikTok
Намерете ни в
Google News